Bij het merk Volkswagen daalden de verkopen met 4,7 procent maar die terugval liep in de maand oktober op naar 5,3 procent. Volkswagen schrijft dat zelf toe aan het dieselschandaal ‘waardoor de verkoop van de betrokken auto’s op een aantal plaatsen is stop gezet.’

Ook eerder dit jaar hadden de verkopen van het merk VW al een dalende lijn ingezet maar die lijkt zich nu te versterken. De twee andere massa-merken binnen de groep krijgen kennelijk ook de eerste klappen van dieselgate. Bij Skoda kwamen de verkopen de afgelopen maand 2,7 procent lager uit dan een jaar eerder terwijl Seat een daling met 3,1 procent moest melden. Beide merken zitten over de eerste tien maanden gezien nog altijd wel in de plus. Bij Audi gaan de zaken beter, want dat komt over oktober op twee procent hogere verkopen en over de periode januari tot en met oktober op een plus van 3,6 procent. Audi haalt daarmee over deze periode nagenoeg de grens van 1,5 miljoen verkochte nieuwe auto’s.

Opmerkelijk is wel dat er in Noord-Amerika, waar dieselgate werd ontdekt, nog nauwelijks enig effect te bespeuren valt. De VW-groep verkocht daar in oktober bijna 7 procent meer nieuwe auto’s op jaarbasis. In Europa, waar VW zelf het al enige tijd slechter doet dan de markt als geheel, kwam voor de groep in de afgelopen maand een daling van 1,5 procent uit de bus.