Allergrootste Toyota onderzoekt samenwerkingen

Toyota, de nummer één qua verkopen, onderzoekt zakelijke partnerschappen om zijn positie in opkomende markten te kunnen versterken.

maruti suzuki

Toyota meldde dat het wereldwijd 10,15 miljoen auto’s heeft verkocht in het kalenderjaar 2015, ruim meer dan de 9,9 miljoen van de Volkswagen Groep en de 9,8 miljoen van GM.  Maar, een afzwakking van de verkoopresultaten in Indonesië en Thailand heeft Toyota nu al aangezet tot de waarschuwing  dat de resultaten dit jaar niet zullen stijgen.  Wellicht om te proberen een daling te voorkomen, zei Toyota dat het overweegt de volledige controle te verkrijgen bij Daihatsu, waarvan Toyota nu 51 procent bezit. Dit merk bouwt kleine modellen en is sterk in Japan, Maleisië en Indonesië.  Het nieuws deed de koers van de aandelen Daihatsu op de beurs van Tokio stijgen met zestien procent, zo meldt Financial Times.

Voorts zou Toyota, als een van vele opties,  overwegen een partnerschap te sluiten met Suzuki dat ook kleine modellen bouwt en juist groot is in India.  De koers van de aandelen Suzuki steeg met elf procent terwijl de waarde van Toyota steeg met 3,8 procent nadat de Nikkei Business Daily meldde dat de twee fabrikanten spreken over samenwerking op het gebied van veiligheid en brandstofbesparende technologieën  en op de activiteiten op de Indiase markt. Maar in aparte verklaringen hebben beide bedrijven ontkend dat zij een partnerschap bespreken.
Gezamenlijke projecten en partnerschappen tussen concurrerende merken wordt wereldwijd steeds gewoner, als gevolg van stijgende kosten om nieuwe technologieën te ontwikkelen en tegemoet te komen aan strenge regelgeving om de CO2-emissie te verlagen.  Honda en GM werken samen in de brandstofceltechnologie, terwijl Daimler en de Renault Nissan Alliantie een soortgelijke samenwerking hebben. Toyota heeft ook banden met Mazda en Fuji Heavy Industries, de fabrikant van Subaru.
Toyota heeft al langere tijd problemen in India, waar de verkoopresultaten van de Etios (compacte sedan) sinds de introductie in 2010 zijn gedaald. Suzuki heeft in India zo ongeveer de helft van de markt in handen met zijn dochteronderneming Maruti.  De vraag is of Maruti Suzuki het Toyota zou toestaan zijn dealernetwerk te gaan gebruiken. Analist Koji Endo denkt van niet: "Er is geen voordeel voor Maruti om Toyota te helpen."  Een andere mogelijkheid voor Suzuki zou zijn om gebruik te maken van de hybride technologie van Toyota om tegemoet te komen aan de stijgende milieuproblemen in India. Bovendien, Suzuki en Daihatsu zouden ook met elkaar kunnen samenwerken door gezamenlijke onderdelen te gebruiken om kosten te besparen.

Analisten hebben voorspeld dat Suzuki zou kunnen samengaan met GM of Toyota, nadat het merk bijna vier miljard dollar betaalde om zijn aandeel van 19,99 procent dat het Duitse Volkswagen bezat, terug te kopen. De beoogde samenwerking tussen VW en Suzuki is nooit van de gerond gekomen en heeft alleen tot ergernissen geleid. Uiteindelijk is via gerechtelijke arbitrage tot de splitsing besloten en kocht Suzuki de aandelen terug.(bron: FT)

  

Allergrootste Toyota onderzoekt samenwerkingen - Automobielmanagement.nl

Allergrootste Toyota onderzoekt samenwerkingen

Toyota, de nummer één qua verkopen, onderzoekt zakelijke partnerschappen om zijn positie in opkomende markten te kunnen versterken.

maruti suzuki

Toyota meldde dat het wereldwijd 10,15 miljoen auto’s heeft verkocht in het kalenderjaar 2015, ruim meer dan de 9,9 miljoen van de Volkswagen Groep en de 9,8 miljoen van GM.  Maar, een afzwakking van de verkoopresultaten in Indonesië en Thailand heeft Toyota nu al aangezet tot de waarschuwing  dat de resultaten dit jaar niet zullen stijgen.  Wellicht om te proberen een daling te voorkomen, zei Toyota dat het overweegt de volledige controle te verkrijgen bij Daihatsu, waarvan Toyota nu 51 procent bezit. Dit merk bouwt kleine modellen en is sterk in Japan, Maleisië en Indonesië.  Het nieuws deed de koers van de aandelen Daihatsu op de beurs van Tokio stijgen met zestien procent, zo meldt Financial Times.

Voorts zou Toyota, als een van vele opties,  overwegen een partnerschap te sluiten met Suzuki dat ook kleine modellen bouwt en juist groot is in India.  De koers van de aandelen Suzuki steeg met elf procent terwijl de waarde van Toyota steeg met 3,8 procent nadat de Nikkei Business Daily meldde dat de twee fabrikanten spreken over samenwerking op het gebied van veiligheid en brandstofbesparende technologieën  en op de activiteiten op de Indiase markt. Maar in aparte verklaringen hebben beide bedrijven ontkend dat zij een partnerschap bespreken.
Gezamenlijke projecten en partnerschappen tussen concurrerende merken wordt wereldwijd steeds gewoner, als gevolg van stijgende kosten om nieuwe technologieën te ontwikkelen en tegemoet te komen aan strenge regelgeving om de CO2-emissie te verlagen.  Honda en GM werken samen in de brandstofceltechnologie, terwijl Daimler en de Renault Nissan Alliantie een soortgelijke samenwerking hebben. Toyota heeft ook banden met Mazda en Fuji Heavy Industries, de fabrikant van Subaru.
Toyota heeft al langere tijd problemen in India, waar de verkoopresultaten van de Etios (compacte sedan) sinds de introductie in 2010 zijn gedaald. Suzuki heeft in India zo ongeveer de helft van de markt in handen met zijn dochteronderneming Maruti.  De vraag is of Maruti Suzuki het Toyota zou toestaan zijn dealernetwerk te gaan gebruiken. Analist Koji Endo denkt van niet: "Er is geen voordeel voor Maruti om Toyota te helpen."  Een andere mogelijkheid voor Suzuki zou zijn om gebruik te maken van de hybride technologie van Toyota om tegemoet te komen aan de stijgende milieuproblemen in India. Bovendien, Suzuki en Daihatsu zouden ook met elkaar kunnen samenwerken door gezamenlijke onderdelen te gebruiken om kosten te besparen.

Analisten hebben voorspeld dat Suzuki zou kunnen samengaan met GM of Toyota, nadat het merk bijna vier miljard dollar betaalde om zijn aandeel van 19,99 procent dat het Duitse Volkswagen bezat, terug te kopen. De beoogde samenwerking tussen VW en Suzuki is nooit van de gerond gekomen en heeft alleen tot ergernissen geleid. Uiteindelijk is via gerechtelijke arbitrage tot de splitsing besloten en kocht Suzuki de aandelen terug.(bron: FT)