Brillance, Geely, Changan en Qoros hebben allen een gooi gedaan naar de Europese autokoper. Een aantal van die merken heeft zich ook nadrukkelijk gepresenteerd op een toonaangevende autotentoonstelling, meestal die van Genève die als meest invloedrijke in Europa geldt. Maar al die activiteiten zetten weinig zoden aan de dijk.

De ‘grootste’ markt voor Chinese auto’s was vorig jaar Bulgarije met 2.325 nieuwe auto’s. Dat komt vooral doordat Great Wall er een assemblagefabriek heeft. Op de tweede plaats komt MG dat als oer-Brits merk in Groot-Brittannië nog altijd meer dan 2.000 auto’s per jaar verkoopt maar tegenwoordig wel Chinees is. Op de derde plaats staat Italië met 520 auto’s, maar ook daar komt dat door een ‘eigen’ fabriek, in dit geval van Chery.

De meeste van de in die Europese fabrieken gebouwde auto’s vinden hun weg naar het oosten waar de Chinese merken een stuk beter zijn aangeslagen. Zo werden er in Rusland én Oekraïne samen vorig jaar meer dan 41.000 van dat soort voertuigen verkocht. Door de crisis was dat echter nog niet de helft van de 90.000 die er in 2014 werden afgezet.