Nissan wordt daarmee de grootste aandeelhouder in de collega/concurrent en krijgt in dat kader vier zetels in de Raad van Bestuur. Het merk Mitsubishi blijft in ieder geval bestaan en zal verder ontwikkeld worden, aldus Nissan-topman Carlos Ghosn. 


Mitsubishi is de laatste tijd in ernstige problemen geraakt nadat het moest onthullen al een jaar of 25 te frauderen met de brandstofcijfers
. Een groot deel van de daarbij betrokken auto’s werden door Mitsubishi gebouwd voor Nissan dat het schandaal ook ontdekte. Door dat schandaal is Mitsubishi op de beurs in Tokio ruim 40 procent minder waard geworden waardoor Nissan eigenlijk een koopje heeft. De automaker dreigt door de fraude geconfronteerd te worden met schadeclaims die kunnen oplopen tot een miljard dollar of meer.

De bedrijven willen op 25 mei een overeenkomst tekenen, aldus Ghosn en zijn collega van Mitsubishi Osamu Masuko. De deal gaat niet door als de zaken niet binnen een jaar zijn afgerond. De autobouwers gaan samenwerken op het gebied van inkoop, gemeenschappelijke platforms, gezamenlijke productie en ontwikkeling van technologie. Nissan zal Mitsubishi ook steunen bij het weer terugwinnen van het vertrouwen van het autokopende publiek. "Het is echt een win-win. We konden snel tot zaken komen omdat Mitsubishi open en eerlijk was over de problemen. Wij geloven volop in het potentieel van Mitsubishi Motors," aldus Ghosn.