Analyse: Nissan slaat goede slag met Mitsubishi

Nissan lijkt met het inlijven van Mitsubishi Motors een goede slag te hebben geslagen. Mitsubishi brengt meer toegang tot markten in Azië waar Nissan minder sterk is, levert de alliantie Renault-Nissan opnieuw een grotere schaal voor de verdere ontwikkeling van nieuwe technologieën, is net als Nissan flink gevorderd op het gebied van elektrische en hybride auto’s en werd bovendien voor een koopje op de kop getikt. “Het is een win-win voor beide partijen,” zegt Carlos Ghosn, topman van Nissan. Om er meteen aan toe te voegen: “We komen als groep nu dicht bij de 10 miljoen auto’s, vlak bij de kopgroep van de wereldwijde autobouwers.”

Nissan lijkt met het inlijven van Mitsubishi Motors een goede slag te hebben geslagen.

Nissan betaalt 1,9 miljard euro voor een belang van 34 procent in Mitsubishi Motors. Daarvoor krijgt het 506,6 miljoen nieuw uitgegeven aandelen die per stuk 3,77 euro kosten. Een paar maanden geleden, voordat ook bij Mitsubishi een sjoemelschandaal uitbrak, zou zo’n pakket toch zeker 40 procent meer hebben gekost. De transactie maakt Nissan de grootste aandeelhouder van MMC, waarbij de andere aandeelhouders Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation en The Bank of Tokyo – Mitsubishi UFJ hun belang van 34 naar rond de 20 procent zien verwateren. Als grootste partij krijgt Nissan bovendien vier zetels in de directie waaronder de bestuursvoorzitter.

De deal brengt beide partijen én Renault voordelen. Ze kunnen nu samen verder werken aan de nieuwe technologieën die de wereldwijde autosector bezig houden en vooral de kosten daarvan over meer auto’s verdelen. Verder kunnen ze de productie verder delen, hoewel Mitsubishi al een paar jaar auto’s voor Nissan bouwt. Het was ook Nissan dat ontdekte dat er was gesjoemeld met de emissiecijfers van kleine autootjes die Mitsubishi voor zichzelf maar vooral ook voor Nissan bouwt voor de Japanse thuismarkt. Nissan heeft nu toegezegd ervaren technici naar de Mitsubishi fabrieken te sturen om de problemen op te lossen. "We zullen dit bedrijf helpen om de problemen waar het mee te kampen heeft aan te pakken, met name herstellen van het vertrouwen van de consument in de brandstofverbruik cijfers," zei Ghosn er zelf over tijdens de perstoelichting in Yokohama.

Nissan weet veel van allianties sinds het al 17 jaar zo’n nauw samenwerkingsverband heeft met Renault, één van de meest succesvolle partnerschappen in de autowereld. In dat kader hebben de Japanners ook 15 procent van Renault in handen, waarbij de Fransen op hun beurt wel 43 procent van Nissan bezitten. Nissan-Renault heeft samen nog een alliantie, die met het Russische Avtovaz van de Lada die in de officiële publicaties van Nissan nét even wordt aangestipt: "Het besluit van Nissan om een strategisch aandeel in MMC te nemen, markeert een nieuw hoofdstuk in het alliantiemodel dat Nissan de afgelopen zeventien jaar met Renault heeft opgebouwd. Nissan heeft ook aandelen gekocht in andere autoconcerns, waaronder Daimler en het Russische AvtoVaz."
Dat alliantiemodel was dan ook het aantrekkelijke voor Mitsubishi: "Dankzij zijn lange geschiedenis van succesvolle samenwerkingen heeft Nissan veel kennis opgebouwd om het maximale uit allianties te halen", zegt Osamu Masuko, bestuursvoorzitter en chief executive van MMC in ieder geval. Ook hij ziet alleen maar voordelen: "Door verdieping van ons strategische partnerschap en het delen van middelen – zoals ontwikkelingswerk en gezamenlijke aanbestedingen – is deze alliantie voor beide merken van grote waarde voor de lange termijn."

De deal mag ook als persoonlijke triomf worden aangemerkt voor Carlos Ghosn zelf. Hij ligt de laatste tijd in Frankrijk zwaar onder vuur vanwege zijn miljoeneninkomen maar met deze zet bewijst hij toch zijn geld waard te zijn. Niet alleen versterkt hij de as Nissan-Renault aanzienlijk maar ook heeft hij vermoedelijke kapers op de kust van zich af weten te houden. De kans is groot dat in ieder geval Sergio Marchionne van Fiat Chrysler Automobiles op de stoep heeft gestaan. Hij roept immers al tijden dat schaalvergroting in de internationale autowereld noodzakelijk is om de enorme kosten van alle nieuwe ontwikkelingen – autonoom en elektrisch rijden voorop – op te kunnen brengen. Daarnaast is het bepaald niet uitgesloten dat ook Honda een oogje op de landgenoten had laten vallen. Honda is één van die autobouwers die in de visie van Marchionne te klein is om op eigen houtje verder te gaan. Maar uiteindelijk was het Ghosn die door snel denken en handelen de buit binnen heeft gehaald.

Toch zitten er adders onder het gras. Het schandaal bij Mitsubishi is immers nog lang niet achter de rug. Met name de compensatieclaims moeten nog binnen komen en dat kan, zoals bij VW blijkt, al snel in de papieren lopen. Nissan heeft zichzelf in ieder geval twee weken de tijd gegeven om nog eens goed bij Mitsubishi rond te kijken. Als er geen verdere lijken uit de kast komen, dan worden de aktes op 25 mei getekend. Maar dan nog. Kijk eens naar Rusland en Avtovaz. Daar hebben Renault én Nissan ook miljarden ingestopt terwijl het tot nu toe vooral een bodemloze put lijkt. Bovendien is het ook de moeite waard naar de kant van Mitsubishi zelf te kijken. Dat heeft immers al de nodige mislukte huwelijken achter de rug, eerst met Daimler en vervolgens een poging met PSA Peugeot Citroen. Je mag toch niet aannemen dat Nissan de derde in dat rijtje zou willen worden.

Analyse: Nissan slaat goede slag met Mitsubishi - Automobielmanagement.nl

Analyse: Nissan slaat goede slag met Mitsubishi

Nissan lijkt met het inlijven van Mitsubishi Motors een goede slag te hebben geslagen. Mitsubishi brengt meer toegang tot markten in Azië waar Nissan minder sterk is, levert de alliantie Renault-Nissan opnieuw een grotere schaal voor de verdere ontwikkeling van nieuwe technologieën, is net als Nissan flink gevorderd op het gebied van elektrische en hybride auto’s en werd bovendien voor een koopje op de kop getikt. “Het is een win-win voor beide partijen,” zegt Carlos Ghosn, topman van Nissan. Om er meteen aan toe te voegen: “We komen als groep nu dicht bij de 10 miljoen auto’s, vlak bij de kopgroep van de wereldwijde autobouwers.”

Nissan lijkt met het inlijven van Mitsubishi Motors een goede slag te hebben geslagen.

Nissan betaalt 1,9 miljard euro voor een belang van 34 procent in Mitsubishi Motors. Daarvoor krijgt het 506,6 miljoen nieuw uitgegeven aandelen die per stuk 3,77 euro kosten. Een paar maanden geleden, voordat ook bij Mitsubishi een sjoemelschandaal uitbrak, zou zo’n pakket toch zeker 40 procent meer hebben gekost. De transactie maakt Nissan de grootste aandeelhouder van MMC, waarbij de andere aandeelhouders Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation en The Bank of Tokyo – Mitsubishi UFJ hun belang van 34 naar rond de 20 procent zien verwateren. Als grootste partij krijgt Nissan bovendien vier zetels in de directie waaronder de bestuursvoorzitter.

De deal brengt beide partijen én Renault voordelen. Ze kunnen nu samen verder werken aan de nieuwe technologieën die de wereldwijde autosector bezig houden en vooral de kosten daarvan over meer auto’s verdelen. Verder kunnen ze de productie verder delen, hoewel Mitsubishi al een paar jaar auto’s voor Nissan bouwt. Het was ook Nissan dat ontdekte dat er was gesjoemeld met de emissiecijfers van kleine autootjes die Mitsubishi voor zichzelf maar vooral ook voor Nissan bouwt voor de Japanse thuismarkt. Nissan heeft nu toegezegd ervaren technici naar de Mitsubishi fabrieken te sturen om de problemen op te lossen. "We zullen dit bedrijf helpen om de problemen waar het mee te kampen heeft aan te pakken, met name herstellen van het vertrouwen van de consument in de brandstofverbruik cijfers," zei Ghosn er zelf over tijdens de perstoelichting in Yokohama.

Nissan weet veel van allianties sinds het al 17 jaar zo’n nauw samenwerkingsverband heeft met Renault, één van de meest succesvolle partnerschappen in de autowereld. In dat kader hebben de Japanners ook 15 procent van Renault in handen, waarbij de Fransen op hun beurt wel 43 procent van Nissan bezitten. Nissan-Renault heeft samen nog een alliantie, die met het Russische Avtovaz van de Lada die in de officiële publicaties van Nissan nét even wordt aangestipt: "Het besluit van Nissan om een strategisch aandeel in MMC te nemen, markeert een nieuw hoofdstuk in het alliantiemodel dat Nissan de afgelopen zeventien jaar met Renault heeft opgebouwd. Nissan heeft ook aandelen gekocht in andere autoconcerns, waaronder Daimler en het Russische AvtoVaz."
Dat alliantiemodel was dan ook het aantrekkelijke voor Mitsubishi: "Dankzij zijn lange geschiedenis van succesvolle samenwerkingen heeft Nissan veel kennis opgebouwd om het maximale uit allianties te halen", zegt Osamu Masuko, bestuursvoorzitter en chief executive van MMC in ieder geval. Ook hij ziet alleen maar voordelen: "Door verdieping van ons strategische partnerschap en het delen van middelen – zoals ontwikkelingswerk en gezamenlijke aanbestedingen – is deze alliantie voor beide merken van grote waarde voor de lange termijn."

De deal mag ook als persoonlijke triomf worden aangemerkt voor Carlos Ghosn zelf. Hij ligt de laatste tijd in Frankrijk zwaar onder vuur vanwege zijn miljoeneninkomen maar met deze zet bewijst hij toch zijn geld waard te zijn. Niet alleen versterkt hij de as Nissan-Renault aanzienlijk maar ook heeft hij vermoedelijke kapers op de kust van zich af weten te houden. De kans is groot dat in ieder geval Sergio Marchionne van Fiat Chrysler Automobiles op de stoep heeft gestaan. Hij roept immers al tijden dat schaalvergroting in de internationale autowereld noodzakelijk is om de enorme kosten van alle nieuwe ontwikkelingen – autonoom en elektrisch rijden voorop – op te kunnen brengen. Daarnaast is het bepaald niet uitgesloten dat ook Honda een oogje op de landgenoten had laten vallen. Honda is één van die autobouwers die in de visie van Marchionne te klein is om op eigen houtje verder te gaan. Maar uiteindelijk was het Ghosn die door snel denken en handelen de buit binnen heeft gehaald.

Toch zitten er adders onder het gras. Het schandaal bij Mitsubishi is immers nog lang niet achter de rug. Met name de compensatieclaims moeten nog binnen komen en dat kan, zoals bij VW blijkt, al snel in de papieren lopen. Nissan heeft zichzelf in ieder geval twee weken de tijd gegeven om nog eens goed bij Mitsubishi rond te kijken. Als er geen verdere lijken uit de kast komen, dan worden de aktes op 25 mei getekend. Maar dan nog. Kijk eens naar Rusland en Avtovaz. Daar hebben Renault én Nissan ook miljarden ingestopt terwijl het tot nu toe vooral een bodemloze put lijkt. Bovendien is het ook de moeite waard naar de kant van Mitsubishi zelf te kijken. Dat heeft immers al de nodige mislukte huwelijken achter de rug, eerst met Daimler en vervolgens een poging met PSA Peugeot Citroen. Je mag toch niet aannemen dat Nissan de derde in dat rijtje zou willen worden.