Maar het duurt nog wel even voor de Model 3 van de band zal rollen. De productielijn is nog lang niet klaar en eigenlijk is de auto zelf ook nog niet helemaal af. En omdat er zo veel exemplaren gebouwd moeten gaan worden (tot wel een half miljoen per jaar vanaf 2018), moet er eerst fors geïnvesteerd worden. Daarom geeft Tesla nog maar eens extra aandelen uit.

Het bedrijf wil op deze manier 2 miljard dollar (1,78 miljard euro) ophalen. Het is niet voor het eerst dat Tesla met de pet rond gaat. Het bedrijf van Elon Musk soupeerde inmiddels al ruim 5 miljard dollar op. Na de bekendmaking dat Tesla geld nodig heeft, vlak voor het sluiten van de beurzen in de Verenigde Staten, ging de waarde van het aandeel met 2,2 procent omlaag, zo meldt Reuters.

Hoewel Tesla zich dus vooralsnog geen zorgen hoeft te maken over de verkopen, eerbiedigt zij wel de (Amerikaanse) marketingwet "win on Sunday, sell on Monday". Daarom gaat een Model S deelnemen aan de Pikes Peak Hill Climb, een 20 kilometer lange weg naar de top van een berg (met aan je flank steeds een klif recht naar beneden) waar je zo snel mogelijk op moet stormen.

In 2014 deed al een team mee met een Tesla Roadster, dit jaar pakt Blake Fuller, CEO van een bedrijf dat draagbare batterijen bouwt, de handschoen op met een Model S. Geen standaard exemplaar, wel ééntje met zijn eigen ontwikkelde batterij die 80 percent minder weegt dan het affabriek exemplaar. De gewichtsreductie is overigens niet zozeer te danken aan superieure accurtechniek, maar doordat hij precies groot genoeg is voor de 20 kilometer die hij tijdens de Pikes Peak Hill Climb moet afleggen. Op een standaard accu van Tesla kom je al snel 300 à 400 kilometer ver.

Fuller hoopt onder de 13 minuten te kunnen duiken met de Model S. Ter vergelijking: in 2013 vloog Sebastien Loeb met zijn Peugeot 208 T16 ‘Pikes Peak’ in 8 minuten en 13 seconden naar boven. Ondanks dit tijdsverschil, is de Tesla niet perse kansloos. Een Model S weegt als P90D weliswaar bijna 2.000 kilo, maar met zijn vermogen van om en bij de 700 pk kan hij in Ludicrous modus in 2,8 seconden naar 100 km/u springen. Na verwijdering van alle toeters en bellen (en zaken als stoelen of plafond/vloerbekleding) moet de aandrijflijn tot meer in staat zijn. Dat de Tesla tijdens een stoplichtsprint een Alfa Romeo 4C belachelijk kan maken, dat wisten we al.

Bron: Autointernationaal