Dat is geheel te wijten aan een reservering van 850 miljoen euro voor een verwachte boete van de Europese Commissie wegens verboden prijs- en verkoopafspraken. Ook andere truckfabrikanten in Europa waaronder Volvo-Renault, Daimler en Iveco, hebben daar al vele honderden miljoenen voor opzij gezet.

De reservering komt niet onverwacht want het Amerikaanse moederbedrijf Paccar had in het eerste kwartaal al aangekondigd 945 miljoen dollar ofwel diezelfde 850 miljoen euro te reserveren in verband met de Brusselse kartelzaak. Het EU-onderzoek loopt al sinds 2011 en zal naar verwachting leiden tot de hoogste boete die ooit wegens een verboden kartel is opgelegd.

DAF schrijft in zijn jaarverslag dat ‘aanzienlijke boetes’ te verwachten zijn en baseert zich daarbij op indicaties die Brussel daarover heeft gegeven. Om die reden is  850 miljoen opzijgelegd ten laste van de winst-en-verliesrekening over 2015. Het bedrijf zegt voldoende liquiditeiten te hebben om een boete te voldoen ter hoogte van de voorziening.

Buiten het kartelprobleem heeft DAF Trucks, waar 7.700 mensen werken, de operationele winst vorig jaar met 81 procent kunnen opvoeren naar 354 miljoen. De omzet kwam uit op 4,4 miljard euro vergeleken met 3,9 miljard in 2014. Al met al werden er met 54.700 stuks bijna een derde meer vrachtwagens besteld dan in 2014, vooral door een sterke vraag naar energiezuinige Euro-6 trucks. Verder versterkte DAF haar positie buiten Europa onder meer met een nieuwe assemblagefabriek in Taiwan. Voorts zijn DAF Trucks geïntroduceerd in Maleisië en Colombia. Het distributienetwerk werd verder uitgebreid met aanstelling van dealers in Europa, Rusland, het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Azië.