Dat leidde er toe dat er in mei weer 21 procent minder auto’s werden verkocht dan een jaar eerder. Marktleider Fiat Chrysler moest een dreun met 34 procent incasseren terwijl ook Volkswagen z’n sterke marktpositie verder ondermijnd ziet.

Ondanks de naderende Olympische Spelen gaat het aan alle kanten slecht in het grootste land in Zuid-Amerika. De werkloosheid loopt snel op, de economie zakt verder in en dan wordt het land ook nog geteisterd door een politieke crisis. Braziliaanse banken kunnen hun klanten geen gunstige financiering bieden, wat elders in de wereld een belangrijke motor voor de groei van de automarkt vormt.

Analisten gaan er niet van uit dat de markt in de nabije toekomst enige verbetering zal laten zien. IHS Automotive denkt bijvoorbeeld dat het wel 2019 zal worden voor er mogelijk weer van enige groei sprake zal kunnen zijn. Dat is slecht nieuws voor veel autobouwers. De VW Groep heeft bijvoorbeeld al gewaarschuwd dat de problemen in Brazilië en elders in Zuid-Amerika – naast dieselgate – een drukkend effect op de resultaten voor het lopend jaar zullen hebben.