Brexit zou Duitse auto-industrie zwaar treffen

Als de Britten donderdag stemmen voor Brexit, dus uit de Europese Unie treden, dan zal dat de Duitse auto-industrie zwaar treffen.

Brexit zou Duitse auto-industrie zwaar treffen

De Duitse industrie zou tot 7 miljard aan ‘business’ verliezen waarvan een flink deel voor rekening komt van de autofabrikanten, aldus verzekeraar Euler Hermes in een rapport.

De autobouwers zouden over en weer te kampen krijgen met nieuwe handelsbelemmeringen die de export van Duitsland naar de Britse markt ernstig in de wielen zouden rijden. Volgens Euler Hermes kan de schade daardoor oplopen tot rond de 2 miljard euro in 2019, het jaar waarin de Britten bij een OUT-uitslag van het komende referendum daadwerkelijk de EU zouden verlaten. Het Verband der Automobilindustrie VDA meldt daarbij dat auto’s van Duitse fabrikanten samen ongeveer 50 procent van de Britse markt in handen hebben. Eén op de vijf in Duitsland gebouwde auto’s gaat naar Groot-Brittannië. "Daarom is het voor ons erg belangrijk dat Groot-Brittannië in de Europese Unie blijft," zegt directeur Matthias Wissmann van het VDA. Hij vermeldt daarbij nog niet dat Duitse fabrikanten ook rechtstreekse belangen hebben in Groot-Brittannië. Zo is BMW eigenaar van Mini en heeft Opel onder de Britse merknaam Vauxhall grote autofabrieken bij Liverpool en Londen.

Reacties

Mooie kansen voor Honda (Swindon) en Nissan (Sunderland) om de binnenlandse afzet in de UK flink te vergroten.

Geplaatst door: Becker op

Mooie kansen voor Honda (Swindon) en Nissan (Sunderland) om de binnenlandse afzet in de UK flink te vergroten.

Geplaatst door: Becker op

Voor het straatbeeld ook geen ramp wanneer de huidige Ka en Fiësta verdwijnen. Frivolere- en kwalitatief minstens zo goede alternatieven genoeg.

Geplaatst door: Pieter op

Weer zo’n bericht van onheilsprofeten:

Premium, een engelse uitdrukking made in Germany. Brexit hin oder her, maar voor veel Duitse producten hebben Swindon en Sunderland helemaal geen alternatieven. En Land Rover / Jaguar zetten in op productie in Slowakije en komen daarmee ook van buiten de UK.

Ook bij een Brexit zullen de Britten de kanaaltunnel niet dempen en alle veerboten laten zinken. Effecten rondom de ontwikkeling van EFTA (European Free Trade Assocition) en EEA (Europen Economic Area) zijn nog niet bekend.

Er moet nog heel wat water door het kanaal vloeien voordat de stroom Duitse producten naar het Verenigde Koninkrijk, waarvan het nog maar de vraag of het verenigd blijft na een Brexit, opdroogt.

Kortom, te veel onzekerheden voor het schetsen van een dergelijk doemscenario.

En neen, ik behoor niet tot het Bremain kamp.

Geplaatst door: Peter op
Brexit zou Duitse auto-industrie zwaar treffen - Automobielmanagement.nl

Brexit zou Duitse auto-industrie zwaar treffen

Als de Britten donderdag stemmen voor Brexit, dus uit de Europese Unie treden, dan zal dat de Duitse auto-industrie zwaar treffen.

Brexit zou Duitse auto-industrie zwaar treffen

De Duitse industrie zou tot 7 miljard aan ‘business’ verliezen waarvan een flink deel voor rekening komt van de autofabrikanten, aldus verzekeraar Euler Hermes in een rapport.

De autobouwers zouden over en weer te kampen krijgen met nieuwe handelsbelemmeringen die de export van Duitsland naar de Britse markt ernstig in de wielen zouden rijden. Volgens Euler Hermes kan de schade daardoor oplopen tot rond de 2 miljard euro in 2019, het jaar waarin de Britten bij een OUT-uitslag van het komende referendum daadwerkelijk de EU zouden verlaten. Het Verband der Automobilindustrie VDA meldt daarbij dat auto’s van Duitse fabrikanten samen ongeveer 50 procent van de Britse markt in handen hebben. Eén op de vijf in Duitsland gebouwde auto’s gaat naar Groot-Brittannië. "Daarom is het voor ons erg belangrijk dat Groot-Brittannië in de Europese Unie blijft," zegt directeur Matthias Wissmann van het VDA. Hij vermeldt daarbij nog niet dat Duitse fabrikanten ook rechtstreekse belangen hebben in Groot-Brittannië. Zo is BMW eigenaar van Mini en heeft Opel onder de Britse merknaam Vauxhall grote autofabrieken bij Liverpool en Londen.

Reacties

Mooie kansen voor Honda (Swindon) en Nissan (Sunderland) om de binnenlandse afzet in de UK flink te vergroten.

Geplaatst door: Becker op

Mooie kansen voor Honda (Swindon) en Nissan (Sunderland) om de binnenlandse afzet in de UK flink te vergroten.

Geplaatst door: Becker op

Voor het straatbeeld ook geen ramp wanneer de huidige Ka en Fiësta verdwijnen. Frivolere- en kwalitatief minstens zo goede alternatieven genoeg.

Geplaatst door: Pieter op

Weer zo’n bericht van onheilsprofeten:

Premium, een engelse uitdrukking made in Germany. Brexit hin oder her, maar voor veel Duitse producten hebben Swindon en Sunderland helemaal geen alternatieven. En Land Rover / Jaguar zetten in op productie in Slowakije en komen daarmee ook van buiten de UK.

Ook bij een Brexit zullen de Britten de kanaaltunnel niet dempen en alle veerboten laten zinken. Effecten rondom de ontwikkeling van EFTA (European Free Trade Assocition) en EEA (Europen Economic Area) zijn nog niet bekend.

Er moet nog heel wat water door het kanaal vloeien voordat de stroom Duitse producten naar het Verenigde Koninkrijk, waarvan het nog maar de vraag of het verenigd blijft na een Brexit, opdroogt.

Kortom, te veel onzekerheden voor het schetsen van een dergelijk doemscenario.

En neen, ik behoor niet tot het Bremain kamp.

Geplaatst door: Peter op