Schadevergoeding in Europa zou VW ‘nekken’

Als Volkswagen alle Europese ‘slachtoffers’ van het dieselschandaal eenzelfde schadevergoeding moet betalen als haar Amerikaanse klanten, dan zou dat de ondergang voor het bedrijf betekenen.

Schadevergoeding in Europa zou VW ‘nekken’

"Je hoeft geen wiskundige te zijn om te snappen dat een gelijkaardige compensatie Volkswagen zou overspoelen."

Dat heeft topman Matthias Müller gezegd in een interview met Welt am Sonntag. In de VS biedt VW de 482.000 bezitters van dieselauto’s met de gewraakte sjoemelsoftware aan die aan te passen of terug te kopen. In beide gevallen krijgt de eigenaar tot 10.000 dollar compensatie. Samen met de andere regelingen die VW met de Amerikaanse autoriteiten heeft afgesproken, zoals een fonds voor schone autotechnologie, gaat dat Duitse autobouwer alleen al 14,7 miljard dollar kosten.

In de VS spelen Volkswagen en haar zustermerken Audi en Porsche een ondergeschikte rol op de automarkt maar in Europa is VW één van de grootste zo niet dé grootste speler. In Duitsland is de sjoemelsoftware te vinden in 2,4 miljoen auto’s, wereldwijd gaat het om 11 miljoen voertuigen. Daarom is een Europese schikking met soortgelijke bedragen zoals in de VS geen optie, aldus Müller. Hij heeft dat naar eigen zeggen al verschillende keren duidelijk gemaakt aan Europees commissaris voor industrie Elzbieta Bienkowska die wel regelmatig rept over een schadevergoeding. De VW-topman benadrukt daarbij dat de regels in de VS strenger zijn waardoor het moeilijker is de betrokken auto’s aan te passen en vervanging eerder in beeld komt: "In de Verenigde Staten zijn de grenswaarden duidelijk strenger, zodat ook het herstel achteraf complexer is. Bovendien is de deelname aan de terugroepactie in de VS vrijwillig, anders dan in Duitsland bijvoorbeeld."

Toch is het de vraag of VW daarmee weg komt. Inmiddels heeft de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop namens 4.500 VW-dieselrijders in dat land een rechtszaak aangespannen om ook daar een schadevergoeding te krijgen. Test-Aankoop vindt het onaanvaardbaar dat de Amerikaanse klanten van VW tot 10.000 dollar kunnen vangen en de Belgische helemaal niets. Ook in andere landen worden soortgelijke rechtszaken gevoerd of voorbereid. Wordt vervolgd.

Reacties

Gelukkig voor VW heeft Duitsland het in Europa voor het zeggen. VW en Duitsland hebben de afgelopen jaren de andere Europese autofabrikanten aangevallen en dat heeft de kop gekost van PSA en bijna fiat en nu zal politiek Duitsland VW helpen door de andere landen weer onder druk te zetten. Wat een grap

Geplaatst door: Jerry op

Hallo Jerry, ieder land zal zijn eigen merken een hand boven zijn hoofd houden. Frankrijk wil graag electrische auto`s in de markt zetten om de kerncentrales `on speed` te houden. De regering van Italie heeft dit voorjaar FIAT gered voor een aanklacht tegen gesjoemel van de duitse minister Dobrindt vanwege gesjoemel…

Geplaatst door: Robin op
Schadevergoeding in Europa zou VW ‘nekken’ - Automobielmanagement.nl

Schadevergoeding in Europa zou VW ‘nekken’

Als Volkswagen alle Europese ‘slachtoffers’ van het dieselschandaal eenzelfde schadevergoeding moet betalen als haar Amerikaanse klanten, dan zou dat de ondergang voor het bedrijf betekenen.

Schadevergoeding in Europa zou VW ‘nekken’

"Je hoeft geen wiskundige te zijn om te snappen dat een gelijkaardige compensatie Volkswagen zou overspoelen."

Dat heeft topman Matthias Müller gezegd in een interview met Welt am Sonntag. In de VS biedt VW de 482.000 bezitters van dieselauto’s met de gewraakte sjoemelsoftware aan die aan te passen of terug te kopen. In beide gevallen krijgt de eigenaar tot 10.000 dollar compensatie. Samen met de andere regelingen die VW met de Amerikaanse autoriteiten heeft afgesproken, zoals een fonds voor schone autotechnologie, gaat dat Duitse autobouwer alleen al 14,7 miljard dollar kosten.

In de VS spelen Volkswagen en haar zustermerken Audi en Porsche een ondergeschikte rol op de automarkt maar in Europa is VW één van de grootste zo niet dé grootste speler. In Duitsland is de sjoemelsoftware te vinden in 2,4 miljoen auto’s, wereldwijd gaat het om 11 miljoen voertuigen. Daarom is een Europese schikking met soortgelijke bedragen zoals in de VS geen optie, aldus Müller. Hij heeft dat naar eigen zeggen al verschillende keren duidelijk gemaakt aan Europees commissaris voor industrie Elzbieta Bienkowska die wel regelmatig rept over een schadevergoeding. De VW-topman benadrukt daarbij dat de regels in de VS strenger zijn waardoor het moeilijker is de betrokken auto’s aan te passen en vervanging eerder in beeld komt: "In de Verenigde Staten zijn de grenswaarden duidelijk strenger, zodat ook het herstel achteraf complexer is. Bovendien is de deelname aan de terugroepactie in de VS vrijwillig, anders dan in Duitsland bijvoorbeeld."

Toch is het de vraag of VW daarmee weg komt. Inmiddels heeft de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop namens 4.500 VW-dieselrijders in dat land een rechtszaak aangespannen om ook daar een schadevergoeding te krijgen. Test-Aankoop vindt het onaanvaardbaar dat de Amerikaanse klanten van VW tot 10.000 dollar kunnen vangen en de Belgische helemaal niets. Ook in andere landen worden soortgelijke rechtszaken gevoerd of voorbereid. Wordt vervolgd.

Reacties

Gelukkig voor VW heeft Duitsland het in Europa voor het zeggen. VW en Duitsland hebben de afgelopen jaren de andere Europese autofabrikanten aangevallen en dat heeft de kop gekost van PSA en bijna fiat en nu zal politiek Duitsland VW helpen door de andere landen weer onder druk te zetten. Wat een grap

Geplaatst door: Jerry op

Hallo Jerry, ieder land zal zijn eigen merken een hand boven zijn hoofd houden. Frankrijk wil graag electrische auto`s in de markt zetten om de kerncentrales `on speed` te houden. De regering van Italie heeft dit voorjaar FIAT gered voor een aanklacht tegen gesjoemel van de duitse minister Dobrindt vanwege gesjoemel…

Geplaatst door: Robin op