Er is weliswaar altijd een innige samenwerking geweest met Renault, maar die ging aanvankelijk niet verder dan de licentierechten voor de productie van de R8 en R12. Het laatste model was als Dacia 1300 ook enige tijd bij ons leverbaar, maar vóór de val van de muur werd de Lada door liefhebbers van Oost-Europese auto’s als een sterkere aanbieding gezien. Nadat het communistische juk afgeworpen was, wilde Renault aanvankelijk Skoda overnemen, maar het bod aan de Tsjechen (het bouwen van de Twingo) was minder aantrekkelijk dan wat Volkswagen offreerde. De Fransen verlegden toen hun blik naar een andere Oost-Europese speler en dat was dus Dacia. Op basis van de eerste generatie Clio werd de Logan ontwikkeld en dat model werd een verrassend groot succes, óók in West-Europa. De goede verkoopresultaten van Dacia smaakten naar meer en vandaar dat het merk nu best een breed programma heeft met modellen als de Duster en Sandero. Moederbedrijf Renault verkoopt die auto’s buiten Europa overigens onder eigen logo. Of er sprake is van wederkerigheid, zal in de toekomst blijken. Renault heeft namelijk voor India de Kwid ontwikkeld, een A segment cross-over. Die zou het (met wat aanpassingen) in Europa prima doen als nieuwe instapper voor Dacia en zal het merk versneld kunnen helpen aan 5 miljoen verkopen …

Bron: Autointernationaal