Recordboete voor kartelvorming truckproducenten

Truckproducenten MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF hebben een recordboete van bijna € 3 miljard van de Europese Commissie gekregen vanwege verboden prijsafspraken en het doorberekenen van de kosten voor de strengere emissieregels aan de klant.

Recordboete voor kartelvorming truckproducenten

Truckproducenten MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF hebben een recordboete van bijna € 3 miljard van de Europese Commissie gekregen vanwege verboden prijsafspraken en het doorberekenen van de kosten voor de strengere emissieregels aan de klant. MAN werd niet beboet, omdat het het bestaan van het kartel aan de Commissie onthulde. Alle bedrijven erkennen hun betrokkenheid en zullen de boete betalen. EU-commissaris mededinging, Margrethe Vestager vindt het onacceptabel dat MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF onderdeel waren van een kartel, in plaats van dat ze de concurrentie met elkaar aangingen. ‘14 jaar lang spanden ze samen op het gebied van prijsstelling en het doorberekenen van kosten voor het voldoen aan milieunormen aan klanten. Dit is een duidelijke boodschap aan bedrijven dat kartelvorming niet geaccepteerd zal worden.’  

Essentieel

Goederenvervoer over de weg is een essentieel onderdeel van de Europese vervoerssector en het concurrentievermogen hangt samen met de prijzen van de voertuigen. De boete heeft specifiek betrekking op de markt voor de productie van medium (met een gewicht tussen de 6 tot 16 ton) en zware vrachtwagens (met een gewicht van meer dan 16 ton). De illegale prijsafspraken vonden plaats tussen 1997 tot 2011, toen de Commissie onaangekondigd inspecties uitgevoerde. Bij de vaststelling van de hoogte van de geldboeten heeft de Commissie rekening gehouden met de omzet van de bedrijven van middelgrote vrachtwagens en zware vrachtauto’s in de Europese Economische Ruimte, evenals de ernst van de inbreuk, het gecombineerde marktaandeel van de ondernemingen, de geografische reikwijdte en de duur van het kartel. MAN kreeg volledige immuniteit voor het openbaren van het bestaan van het kartel Daimler betaalt de hoogste boete van € 1.008.766.000, DAF moet € 752.679.000 betalen. Volvo/Renault raakt € 670.448.000 kwijt en Iveco hoeft slechts € 494.606.000 te betalen.

Reacties

De verzekeringen doen al jaren aan kartel !!!???

Geplaatst door: Henk op

Gaat de Commissie deze 3 miljard Euro vergoeden aan alle transporteurs die over de beboete tijd trucks hebben gekocht?
Als kind leerde ik dat klikken niet beloond werd en nu mag MAN het braafste jongetje van de klas uithangen!
Deze boetes zullen leiden tot verliezen op korte termijn (waarschijnlijk al voorzien) en dus is de werknemer de pineut.
Wat is er fout aan dat de klant betaald voor ontwikkeling van schonere motoren?
Moeten we de EU echt dankbaar zijn.

Geplaatst door: daw op
Recordboete voor kartelvorming truckproducenten - Automobielmanagement.nl

Recordboete voor kartelvorming truckproducenten

Truckproducenten MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF hebben een recordboete van bijna € 3 miljard van de Europese Commissie gekregen vanwege verboden prijsafspraken en het doorberekenen van de kosten voor de strengere emissieregels aan de klant.

Recordboete voor kartelvorming truckproducenten

Truckproducenten MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF hebben een recordboete van bijna € 3 miljard van de Europese Commissie gekregen vanwege verboden prijsafspraken en het doorberekenen van de kosten voor de strengere emissieregels aan de klant. MAN werd niet beboet, omdat het het bestaan van het kartel aan de Commissie onthulde. Alle bedrijven erkennen hun betrokkenheid en zullen de boete betalen. EU-commissaris mededinging, Margrethe Vestager vindt het onacceptabel dat MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF onderdeel waren van een kartel, in plaats van dat ze de concurrentie met elkaar aangingen. ‘14 jaar lang spanden ze samen op het gebied van prijsstelling en het doorberekenen van kosten voor het voldoen aan milieunormen aan klanten. Dit is een duidelijke boodschap aan bedrijven dat kartelvorming niet geaccepteerd zal worden.’  

Essentieel

Goederenvervoer over de weg is een essentieel onderdeel van de Europese vervoerssector en het concurrentievermogen hangt samen met de prijzen van de voertuigen. De boete heeft specifiek betrekking op de markt voor de productie van medium (met een gewicht tussen de 6 tot 16 ton) en zware vrachtwagens (met een gewicht van meer dan 16 ton). De illegale prijsafspraken vonden plaats tussen 1997 tot 2011, toen de Commissie onaangekondigd inspecties uitgevoerde. Bij de vaststelling van de hoogte van de geldboeten heeft de Commissie rekening gehouden met de omzet van de bedrijven van middelgrote vrachtwagens en zware vrachtauto’s in de Europese Economische Ruimte, evenals de ernst van de inbreuk, het gecombineerde marktaandeel van de ondernemingen, de geografische reikwijdte en de duur van het kartel. MAN kreeg volledige immuniteit voor het openbaren van het bestaan van het kartel Daimler betaalt de hoogste boete van € 1.008.766.000, DAF moet € 752.679.000 betalen. Volvo/Renault raakt € 670.448.000 kwijt en Iveco hoeft slechts € 494.606.000 te betalen.

Reacties

De verzekeringen doen al jaren aan kartel !!!???

Geplaatst door: Henk op

Gaat de Commissie deze 3 miljard Euro vergoeden aan alle transporteurs die over de beboete tijd trucks hebben gekocht?
Als kind leerde ik dat klikken niet beloond werd en nu mag MAN het braafste jongetje van de klas uithangen!
Deze boetes zullen leiden tot verliezen op korte termijn (waarschijnlijk al voorzien) en dus is de werknemer de pineut.
Wat is er fout aan dat de klant betaald voor ontwikkeling van schonere motoren?
Moeten we de EU echt dankbaar zijn.

Geplaatst door: daw op