Onderzoek: Globalisering onder Duitse toeleveranciers

Duitse toeleveranciers voor de auto-industrie hebben meer dan 2.200 vestigingen in andere landen.

Onderzoek: Globalisering onder Duitse toeleveranciers

Dat heeft directeur Klaus Bräunig van het Verbandes der Automobilindustrie VDA meegedeeld bij de presentatie van een onderzoek naar de sector van de Commerzbank. Bräunig denkt ook dat de toeleveranciers in zijn land een gouden toekomst hebben: "De auto-industrie staat voor de grootste omwenteling sinds de komst van de auto zelf. Elektrificering en automatisering zijn de trends. Als toeleveranciers de sleuteltechnologieën ontwikkelen, kunnen ze onmisbare partners voor gevestigde en nieuwe spelers worden. Zonder toeleveranciers gebeurt er niets. Ze kunnen een centrale rol in de omwenteling spelen." Volgens Bräunig komt het erop aan de snelheid en flexibiliteit bij onderzoek en ontwikkeling op te voeren.

De Duitse autobaas maakt zich verder zorgen over de gevolgen van Brexit. "Groot-Brittannië is de derde exportmarkt voor de Duitse toeleveranciers en de belangrijkste in Europa. De exportwaarde ligt rond de vier miljard euro. Daarnaast zijn Duitse bedrijven met rond de 100 vestigingen in Groot-Brittannië aanwezig. Ook na het referendum heeft aan beide zijden van het Kanaal niemand er belang bij het goederenverkeer tussen Groot-Brittannië en het vasteland met toltarieven duurder te maken of te belemmeren. Maar de Britse politiek moet zich wel realiseren: volledige toegang tot de Europese interne markt gebeurt alleen op basis van de vier grondvrijheden."

Onderzoek: Globalisering onder Duitse toeleveranciers - Automobielmanagement.nl

Onderzoek: Globalisering onder Duitse toeleveranciers

Duitse toeleveranciers voor de auto-industrie hebben meer dan 2.200 vestigingen in andere landen.

Onderzoek: Globalisering onder Duitse toeleveranciers

Dat heeft directeur Klaus Bräunig van het Verbandes der Automobilindustrie VDA meegedeeld bij de presentatie van een onderzoek naar de sector van de Commerzbank. Bräunig denkt ook dat de toeleveranciers in zijn land een gouden toekomst hebben: "De auto-industrie staat voor de grootste omwenteling sinds de komst van de auto zelf. Elektrificering en automatisering zijn de trends. Als toeleveranciers de sleuteltechnologieën ontwikkelen, kunnen ze onmisbare partners voor gevestigde en nieuwe spelers worden. Zonder toeleveranciers gebeurt er niets. Ze kunnen een centrale rol in de omwenteling spelen." Volgens Bräunig komt het erop aan de snelheid en flexibiliteit bij onderzoek en ontwikkeling op te voeren.

De Duitse autobaas maakt zich verder zorgen over de gevolgen van Brexit. "Groot-Brittannië is de derde exportmarkt voor de Duitse toeleveranciers en de belangrijkste in Europa. De exportwaarde ligt rond de vier miljard euro. Daarnaast zijn Duitse bedrijven met rond de 100 vestigingen in Groot-Brittannië aanwezig. Ook na het referendum heeft aan beide zijden van het Kanaal niemand er belang bij het goederenverkeer tussen Groot-Brittannië en het vasteland met toltarieven duurder te maken of te belemmeren. Maar de Britse politiek moet zich wel realiseren: volledige toegang tot de Europese interne markt gebeurt alleen op basis van de vier grondvrijheden."