In een ongebruikelijke ad-hoc mededeling laat VW weten dat er in de eerste helft van 2016 ‘ondanks de economische gevolgen van het dieselprobleem’ een operationele winst is behaald van 7,5 miljard euro. Dat is belangrijk hoger dan de eerste verwachtingen. Dat komt vooral doordat het merk VW er in het tweede kwartaal duidelijk weer bovenop is gekomen. Daarnaast doet de Europese automarkt het beter dan verwacht terwijl ook het aantal binnenkomende opdrachten van grote fleet-eigenaren meevalt. Tenslotte werpt ook het afslankprogramma betere resultaten af dan voorzien. VW zal volgende week in het volledige halfjaarbericht een verdere toelichting geven.

Dat dieselgate nog lang niet voorbij is, blijkt weer eens uit het feit dat nu weer de Spaanse consumentenbond een compensatiezaak tegen VW heeft aangespannen. Eerder gebeurde dat in de Verenigde Staten maar ook in België. De Spaanse consumentenorganisatie OCU eist namens 4.000 ‘slachtoffers’ dat VW alle betrokken wagens nu binnen één maand repareert en alle eigenaren daarvan 2.000 euro schadevergoeding betaalt. In Canada streeft VW zelf naar een vergelijk zoals dat ook in de VS tot stand is gekomen. Hoewel het in dat land om aanzienlijk minder auto’s gaat, kan de schade daar toch weer oplopen tot zo’n twee miljard dollar.