Kia Niro nieuwe mijlpijl in recordgroei Kia

Je mag bijna van een groeistuip spreken, zo snel gaat de ontwikkeling bij Kia in Europa. In de eerste helft van het jaar – zo meldt autoproducenten organisatie ACEA – stegen de verkopen met bijna 15 procent. En de ambities van het Koreaanse merk gaan nog veel verder, zo vertelt Michael Cole – de COO van Kia Motors Europe – in een exclusief interview met Automobiel Management medewerker Rob van Ginneken.

Kia Niro nieuwe mijlpijl in recordgroei Kia

Kia lanceert zijn nieuwe Niro bijna letterlijk surfend op de top van een verkoopgolf. Jaar na jaar verbeteren de verkopen van het merk en kennelijk is Kia inmiddels zo zelfverzekerd dat ze zelf de trend willen maken. De Niro komt er alleen als hybride benzinemodel en daarvoor hebben de Koreanen een nieuw platform ontwikkeld. 

‘De groeitrend moet een Europees record zijn, want dit is al het achtste achtereenvolgende jaar Kia weer beter scoort. Dit jaar rekenen we op rond de 425 duizend auto’s in de EU en freetrade gebieden. Een procent of tien meer dan vorig jaar. We zijn mooi op weg naar de 500.000 en in reken erop dat we dat aantal in 2019 halen, misschien een jaar eerder’, zo vertelt Cole.

‘Vergeet niet dat het zich allemaal voor een groot deel in de economisch crisis afspeelde. In 2008 zaten we op 275 duizend. Nou ja, we? Ik kwam zelf een jaar later pas bij Kia. Hoe dan ook speelde de recordgroei zich af in een periode dat de markt flink kromp. En we nemen het op tegen gevestigde merken in een volwassen markt.’

Wat stuwt die trend voort? Het valt op dat Kia en broedermerk Hyundai op een of andere manier toch verschillende grootheden zijn. In Nederland is Kia ook groter dan zijn ‘grote broer’. ‘Over andere merken ga ik niet, maar Kia profiteert steeds meer van zijn weloverwogen opgebouwde merkidentiteit.’ Lachend: ‘Soms is het een voordeel om de kleine broer te zijn. De auto’s zelf waren al goed, maar hadden nog niet de appeal – de aantrekkingskracht – die ze nu wel hebben. Daarbij heeft het design van ontwerp chef Peter Schreyer en zijn team een absolute hoofdrol gespeeld.’

De nieuwe Sportage is nu een bestseller bij het merk. Bijna een op de vier verkochte Kia’s in Europa is dat model. ‘Het aardige is daarbij dat de derde generatie Sportage in 2010 misschien wel het keerpunt was. Alle nieuwe modellen kregen een aardige look. Kia werd aantrekkelijk, zeker omdat we ook in 2010 besloten om zeven jaar garantie te geven. Dat straalt vertrouwen uit in je product.’

Wat worden de volgende stappen om op koers te blijven?

‘Vanzelfsprekend spelen de nieuwe modellen waar we nu aan werken weer een sleutelrol. We verrijken de mix zogezegd ook om als merk vooruit te gaan en daarbij mikken we met name ook op de zakelijk markt. Onder andere een speciaal voor Europa ontwikkelde Optima Wagon. Als je in de fleet-markt geloofwaardig wilt zijn moet je een auto in het D-segment hebben en dat kan zo’n Wagon veel beter op gang trekken dan de sedan. Die hebben we eigenlijk nog niet gepromoot daarom. ‘Tegelijkertijd werken we aan meer dynamiek in de mix. Niet voor niets is anderhalf jaar geleden Albert Biermann aangetrokken. Tot die tijd een topman van de BMW M Performance divisie.’

Reacties

geachte heer Cole,
Is het succes van Kia in Nederland ook niet een klein beetje te danken zijn aan de inzet van uw dealers 🙂
vr gr piet zeeuw

Geplaatst door: piet zeeuw op
Kia Niro nieuwe mijlpijl in recordgroei Kia - Automobielmanagement.nl

Kia Niro nieuwe mijlpijl in recordgroei Kia

Je mag bijna van een groeistuip spreken, zo snel gaat de ontwikkeling bij Kia in Europa. In de eerste helft van het jaar – zo meldt autoproducenten organisatie ACEA – stegen de verkopen met bijna 15 procent. En de ambities van het Koreaanse merk gaan nog veel verder, zo vertelt Michael Cole – de COO van Kia Motors Europe – in een exclusief interview met Automobiel Management medewerker Rob van Ginneken.

Kia Niro nieuwe mijlpijl in recordgroei Kia

Kia lanceert zijn nieuwe Niro bijna letterlijk surfend op de top van een verkoopgolf. Jaar na jaar verbeteren de verkopen van het merk en kennelijk is Kia inmiddels zo zelfverzekerd dat ze zelf de trend willen maken. De Niro komt er alleen als hybride benzinemodel en daarvoor hebben de Koreanen een nieuw platform ontwikkeld. 

‘De groeitrend moet een Europees record zijn, want dit is al het achtste achtereenvolgende jaar Kia weer beter scoort. Dit jaar rekenen we op rond de 425 duizend auto’s in de EU en freetrade gebieden. Een procent of tien meer dan vorig jaar. We zijn mooi op weg naar de 500.000 en in reken erop dat we dat aantal in 2019 halen, misschien een jaar eerder’, zo vertelt Cole.

‘Vergeet niet dat het zich allemaal voor een groot deel in de economisch crisis afspeelde. In 2008 zaten we op 275 duizend. Nou ja, we? Ik kwam zelf een jaar later pas bij Kia. Hoe dan ook speelde de recordgroei zich af in een periode dat de markt flink kromp. En we nemen het op tegen gevestigde merken in een volwassen markt.’

Wat stuwt die trend voort? Het valt op dat Kia en broedermerk Hyundai op een of andere manier toch verschillende grootheden zijn. In Nederland is Kia ook groter dan zijn ‘grote broer’. ‘Over andere merken ga ik niet, maar Kia profiteert steeds meer van zijn weloverwogen opgebouwde merkidentiteit.’ Lachend: ‘Soms is het een voordeel om de kleine broer te zijn. De auto’s zelf waren al goed, maar hadden nog niet de appeal – de aantrekkingskracht – die ze nu wel hebben. Daarbij heeft het design van ontwerp chef Peter Schreyer en zijn team een absolute hoofdrol gespeeld.’

De nieuwe Sportage is nu een bestseller bij het merk. Bijna een op de vier verkochte Kia’s in Europa is dat model. ‘Het aardige is daarbij dat de derde generatie Sportage in 2010 misschien wel het keerpunt was. Alle nieuwe modellen kregen een aardige look. Kia werd aantrekkelijk, zeker omdat we ook in 2010 besloten om zeven jaar garantie te geven. Dat straalt vertrouwen uit in je product.’

Wat worden de volgende stappen om op koers te blijven?

‘Vanzelfsprekend spelen de nieuwe modellen waar we nu aan werken weer een sleutelrol. We verrijken de mix zogezegd ook om als merk vooruit te gaan en daarbij mikken we met name ook op de zakelijk markt. Onder andere een speciaal voor Europa ontwikkelde Optima Wagon. Als je in de fleet-markt geloofwaardig wilt zijn moet je een auto in het D-segment hebben en dat kan zo’n Wagon veel beter op gang trekken dan de sedan. Die hebben we eigenlijk nog niet gepromoot daarom. ‘Tegelijkertijd werken we aan meer dynamiek in de mix. Niet voor niets is anderhalf jaar geleden Albert Biermann aangetrokken. Tot die tijd een topman van de BMW M Performance divisie.’

Reacties

geachte heer Cole,
Is het succes van Kia in Nederland ook niet een klein beetje te danken zijn aan de inzet van uw dealers 🙂
vr gr piet zeeuw

Geplaatst door: piet zeeuw op