Op de vervangingsmarkt is de groei er in het tweede kwartaal echter volledig uit geraakt. Bij vrachtautobanden bleef de toename beperkt tot niet meer dan één procent terwijl de afzet aan speciaalbanden, zoals voor machines in mijnen, verder inzakte.

Michelin verwacht dat de markt voor personenauto- en truckbanden in de tweede helft van dit jaar in Noord-Amerika en Europa wat momentum zal verliezen. China zal echter onverminderd door blijven groeien. Financieel gesproken zag de Franse bandenfabrikant de omzet licht dalen van 10,5 naar 10,3 miljard euro. De nettowinst ging omhoog van 707 naar 796 miljoen dankzij een gunstiger prijsmix, goedkopere grondstoffen en kostenbesparingen. De operationele marge verbeterde daarmee van 12 naar 13,7 procent.

CEO Jean-Dominique Senard is een tevreden man: "Michelin heeft in de eerste jaarhelft sterke prestaties neergezet dankzij de kwaliteit van haar banden en service, het doeltreffende managen van het evenwicht tussen groei en prijzen en de kosten efficiëntie. In een hoogst concurrerende markt is ons bedrijf meer dan ooit gefocust op de vier verbetergebieden: opvoeren van de kwaliteit van de klantenservice, stroomlijnen van onze operationele procedures, het inzetten van digitale oplossingen en het versterking van de slagkracht van onze teams."