Van die auto’s gingen er bijna 700.000 naar het buitenland, meestal andere Europese landen. Het aantal geëxporteerde auto’s lag daarmee 15 procent hoger dan een jaar eerder. "Die goede cijfers zijn het resultaat van de enorme investeringen van de afgelopen jaren waartoe al was besloten voordat er ook maar sprake was van een referendum. Die beslissingen waren gebaseerd op tariefvrije toegang tot de Europese markt, economische stabiliteit en een record productiviteit van de uitstekende opgeleide arbeiders. De toekomst is echter onzeker nu Groot-Brittannië er voor heeft gekozen om z’n weg te vinden buiten de Europese Unie. Om de groei van de sector veilig te stellen moeten dit ook de prioriteiten blijven voor de komende onderhandelingen," zegt directeur Mike Hawes van de Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT.
Uit een onderzoek onder de leden van de organisatie, waaronder Nissan, Toyota, Jaguar Land Rover en BMW/Mini, blijkt opnieuw een grote ongerustheid over de toekomstige relatie van Groot-Brittannië met de rest van Europa. Meer dan de helft van de SMMT-leden zegt dat Brexit negatieve gevolgen zal hebben voor hun bedrijf. Daarbij gaat het vooral om mogelijke invoertarieven, douane-heffingen en andere belemmeringen voor de vrije handel.