Volkswagen staat er beter voor dan gedacht

Volkswagen Groep heeft het eerste halfjaar afgesloten in een veel betere positie dan werd gedacht. De operationele winst voor speciale posten steeg van 7 naar 7,5 miljard euro.

Volkswagen staat er beter voor dan gedacht

Door een extra reservering van 1,6 miljard wegens dieselgate en andere buitengewone posten daalde de uiteindelijke winst echter van bijna 6,8 miljard vorig jaar naar 5,3 miljard nu. De operationele marge ging daarmee omlaag van 6,3 naar 4,9 procent.

Bestuursvoorzitter: "Vooral gezien de huidige speciale posten kunnen we tevreden zijn met onze resultaten voor de eerste jaarhelft. De cijfers tonen aan dat onze operationele business gezond is. Met onze merken is de groep gebouwd op sterke pijlers. Op dit fundament zullen we de Volkswagen Groep omvormen van een autofabrikant naar een wereldleider op het gebied van duurzame mobiliteit."

De resultaten zijn niet alleen te danken aan de aanhoudende positieve groei voor Audi, Porsche en Skoda maar wel degelijk ook aan de merkbare verbetering bij VW personenauto’s in het tweede kwartaal vergeleken bij het eerste kwartaal. Dat alles is te danken aan factoren zoals een sterke seizoensvraag, herstel van de automarkt in Europa en het opnieuw tot leven komen van de fleet-market. Ook de aanhoudende kostenbesparingen werpen hun vrachten af, zo stelt VW Groep.

Volkswagen staat er beter voor dan gedacht - Automobielmanagement.nl

Volkswagen staat er beter voor dan gedacht

Volkswagen Groep heeft het eerste halfjaar afgesloten in een veel betere positie dan werd gedacht. De operationele winst voor speciale posten steeg van 7 naar 7,5 miljard euro.

Volkswagen staat er beter voor dan gedacht

Door een extra reservering van 1,6 miljard wegens dieselgate en andere buitengewone posten daalde de uiteindelijke winst echter van bijna 6,8 miljard vorig jaar naar 5,3 miljard nu. De operationele marge ging daarmee omlaag van 6,3 naar 4,9 procent.

Bestuursvoorzitter: "Vooral gezien de huidige speciale posten kunnen we tevreden zijn met onze resultaten voor de eerste jaarhelft. De cijfers tonen aan dat onze operationele business gezond is. Met onze merken is de groep gebouwd op sterke pijlers. Op dit fundament zullen we de Volkswagen Groep omvormen van een autofabrikant naar een wereldleider op het gebied van duurzame mobiliteit."

De resultaten zijn niet alleen te danken aan de aanhoudende positieve groei voor Audi, Porsche en Skoda maar wel degelijk ook aan de merkbare verbetering bij VW personenauto’s in het tweede kwartaal vergeleken bij het eerste kwartaal. Dat alles is te danken aan factoren zoals een sterke seizoensvraag, herstel van de automarkt in Europa en het opnieuw tot leven komen van de fleet-market. Ook de aanhoudende kostenbesparingen werpen hun vrachten af, zo stelt VW Groep.