Volkswagen wil meer regionaal aanbod

Volkswagen wil klanten in verschillende landen en werelddelen beter op hun smaak en wens toegespitste modellen gaan leveren. Om dat waar te maken, wordt de besluitvorming ook meer geregionaliseerd.

Volkswagen wil meer regionaal aanbod

Dat heeft Jürgen Stackmann, marketing en sales directeur bij het merk Volkswagen, laten weten in een gesprek met de Financial Times. Hij noemt als voorbeeld de Golf, die in Europa een bestseller is maar in Zuid-Amerika slechts een niche-product. In landen als Brazilië heeft VW veel meer succes met de Gol die daar ook gebouwd wordt. Het bedrijf heeft echter verzuimd zo’n model voldoende up-to-date te houden waardoor de verkopen zijn ingezakt. "Europeanen kijken meer vanuit de technologie naar innovatie. Zij kijken naar connectiviteit, apps op het dashboard en technisch geavanceerde motoren. Maar in Zuid-Amerika is het veel belangrijker hoe vers en nieuw een auto er uit ziet. In veel opkomende landen is een auto nog steeds een belangrijk deel van jezelf, een statussymbool."

Stackmann vindt dat VW beter en sneller op dat soort ontwikkelingen in kan spelen door de besluitvorming meer op nationaal of regionaal niveau te leggen. "Wij mikken nog steeds overal op de middenklasse, de grote markt tussen de luxe modellen en de instappers. Maar we hebben daarbij ten onrechte gedacht dat deze kopers altijd en overal hetzelfde soort auto willen."

Volkswagen wil meer regionaal aanbod - Automobielmanagement.nl

Volkswagen wil meer regionaal aanbod

Volkswagen wil klanten in verschillende landen en werelddelen beter op hun smaak en wens toegespitste modellen gaan leveren. Om dat waar te maken, wordt de besluitvorming ook meer geregionaliseerd.

Volkswagen wil meer regionaal aanbod

Dat heeft Jürgen Stackmann, marketing en sales directeur bij het merk Volkswagen, laten weten in een gesprek met de Financial Times. Hij noemt als voorbeeld de Golf, die in Europa een bestseller is maar in Zuid-Amerika slechts een niche-product. In landen als Brazilië heeft VW veel meer succes met de Gol die daar ook gebouwd wordt. Het bedrijf heeft echter verzuimd zo’n model voldoende up-to-date te houden waardoor de verkopen zijn ingezakt. "Europeanen kijken meer vanuit de technologie naar innovatie. Zij kijken naar connectiviteit, apps op het dashboard en technisch geavanceerde motoren. Maar in Zuid-Amerika is het veel belangrijker hoe vers en nieuw een auto er uit ziet. In veel opkomende landen is een auto nog steeds een belangrijk deel van jezelf, een statussymbool."

Stackmann vindt dat VW beter en sneller op dat soort ontwikkelingen in kan spelen door de besluitvorming meer op nationaal of regionaal niveau te leggen. "Wij mikken nog steeds overal op de middenklasse, de grote markt tussen de luxe modellen en de instappers. Maar we hebben daarbij ten onrechte gedacht dat deze kopers altijd en overal hetzelfde soort auto willen."