Column Toralt Deinum: Twingo tragedie

Ruim drie jaar geleden besteedde ik in mijn column aandacht aan de derde generatie Twingo. Die Renault zat toen nog in de pijplijn en zou in 2014 in de showrooms arriveren, maar ik had weinig fiducie in de radicale ommezwaai die de Fransen zouden maken: verhuizing van de motor van voren naar achteren en (dus) vervanging van voorwielaandrijving door achterwielaandrijving.

Column Toralt Deinum: Twingo tragedie

De laatste wijziging is niet per definitie verkeerd. De instapper van Jaguar heeft tegenwoordig (weer) achterwielaandrijving en dat heeft het Britse merk geen windeieren gelegd. Ook Alfa Romeo is bij de Giulia weer om. Maar wat goed is voor een sportsedan, is niet perse ook een verbetering voor een boodschappenauto. Daar telt per definitie een grote bagageruimte zwaar. En dan is het letterlijke en figuurlijk niet handig als de consument na het openzwaaien van de achterklep een motor aantreft (weliswaar onder de laadvloer).

Het technische concept van de Twingo, feitelijk een opgerekte Smart Fortwo, was dus vragen om problemen. En die heeft Renault dan ook royaal gekregen. Op zich verkopen A segment auto’s prima in Europa, met 4 procent meer registraties in de eerste 4 maanden van 2016. Maar de afzet van de Twingo maakte een tegenovergestelde beweging: min 20 procent. Het resultaat is dat Toyota momenteel meer auto’s in het A segment verkoopt dan Renault, terwijl de Fransen feitelijk een thuiswedstrijd spelen.

Renault heeft inmiddels in de Sloveense Novo Mesto fabriek een shift geschrapt, en dat terwijl de Twingo nog maar 2 jaar oud is. Alle hoop is nu gericht op de opgevoerde GT versie, maar die uitvoering lost het probleem van de beperkte bagageruimte natuurlijk niet op. Bovendien gaat die variant prijstechnisch in dezelfde vijver vissen als de populaire Clio. Zie maar eens uit diens schaduw te komen.

Renault heeft verkeerd gegokt in het A segment. Door de krachtenbundeling met Smart kon er weliswaar flink op de ontwikkelingskosten worden bespaard, maar goedkoop is duurkoop: de Twingo verkoopt ondermaats en het technische concept is (anders dan bij bijvoorbeeld de Aygo) niet geschikt voor een nieuwe modelgeneratie.

Renault is daardoor terug bij af. De samenwerking met Smart zal op de proef worden gesteld, want dit stadsautomerk zal haar Fortwo concept niet zomaar op willen geven. Schrale troost is dat Ford ook weinig verkoopgeluk heeft gehad in het A segment. Als oplossing is bedacht om de Ka af te lossen door een ‘budget Fiesta’. Kan de nieuwe Twingo daarom niet beter een opgewaardeerde Dacia Sandero worden?

Column Toralt Deinum: Twingo tragedie - Automobielmanagement.nl

Column Toralt Deinum: Twingo tragedie

Ruim drie jaar geleden besteedde ik in mijn column aandacht aan de derde generatie Twingo. Die Renault zat toen nog in de pijplijn en zou in 2014 in de showrooms arriveren, maar ik had weinig fiducie in de radicale ommezwaai die de Fransen zouden maken: verhuizing van de motor van voren naar achteren en (dus) vervanging van voorwielaandrijving door achterwielaandrijving.

Column Toralt Deinum: Twingo tragedie

De laatste wijziging is niet per definitie verkeerd. De instapper van Jaguar heeft tegenwoordig (weer) achterwielaandrijving en dat heeft het Britse merk geen windeieren gelegd. Ook Alfa Romeo is bij de Giulia weer om. Maar wat goed is voor een sportsedan, is niet perse ook een verbetering voor een boodschappenauto. Daar telt per definitie een grote bagageruimte zwaar. En dan is het letterlijke en figuurlijk niet handig als de consument na het openzwaaien van de achterklep een motor aantreft (weliswaar onder de laadvloer).

Het technische concept van de Twingo, feitelijk een opgerekte Smart Fortwo, was dus vragen om problemen. En die heeft Renault dan ook royaal gekregen. Op zich verkopen A segment auto’s prima in Europa, met 4 procent meer registraties in de eerste 4 maanden van 2016. Maar de afzet van de Twingo maakte een tegenovergestelde beweging: min 20 procent. Het resultaat is dat Toyota momenteel meer auto’s in het A segment verkoopt dan Renault, terwijl de Fransen feitelijk een thuiswedstrijd spelen.

Renault heeft inmiddels in de Sloveense Novo Mesto fabriek een shift geschrapt, en dat terwijl de Twingo nog maar 2 jaar oud is. Alle hoop is nu gericht op de opgevoerde GT versie, maar die uitvoering lost het probleem van de beperkte bagageruimte natuurlijk niet op. Bovendien gaat die variant prijstechnisch in dezelfde vijver vissen als de populaire Clio. Zie maar eens uit diens schaduw te komen.

Renault heeft verkeerd gegokt in het A segment. Door de krachtenbundeling met Smart kon er weliswaar flink op de ontwikkelingskosten worden bespaard, maar goedkoop is duurkoop: de Twingo verkoopt ondermaats en het technische concept is (anders dan bij bijvoorbeeld de Aygo) niet geschikt voor een nieuwe modelgeneratie.

Renault is daardoor terug bij af. De samenwerking met Smart zal op de proef worden gesteld, want dit stadsautomerk zal haar Fortwo concept niet zomaar op willen geven. Schrale troost is dat Ford ook weinig verkoopgeluk heeft gehad in het A segment. Als oplossing is bedacht om de Ka af te lossen door een ‘budget Fiesta’. Kan de nieuwe Twingo daarom niet beter een opgewaardeerde Dacia Sandero worden?