Analyse: De rekening wordt hoger, maar VW probeert de bakens te verzetten

De rekeningen die op Volkswagen AG afkomen wegens het gesjoemel met de emissie van dieselauto’s lopen nog altijd door. Inmiddels gaat het om astronomische bedragen: 14 miljard euro om de Amerikanen stil te krijgen, zeker 8 miljard aan schade-eisen van investeerders die zich bekocht voelen, en nog eens miljarden van regeringen over de hele wereld die de Duitsers aanpakken wegens het illegale gedoe.

Analyse: De rekening wordt hoger, maar VW probeert de bakens te verzetten

En daarbij zal het niet blijven. Kijk alleen al naar Europa waar commissaris voor consumentenzaken Vera Jourova er op blijft hameren dat VW er niet van af mag komen met het terugroepen en wat sleutelen aan de auto’s maar haar klanten net zo’n schadevergoeding moet betalen als de Amerikanen krijgen. Inmiddels hebben consumentenbonden in België en Frankrijk VW al voor de rechter gesleept terwijl andere daar aan werken. Krijgt Jourova dat voor de hele EU voor elkaar, dan kan de rekening nog met vele miljarden oplopen, zeker gezien het feit dat het in Europa om een veelvoud aan auto’s gaat van dat in de VS.

Bovendien worden de komende tijd ook de nodige persoonlijke rekeningen vereffend. In de VS hoort één VW-employee die zijn rol in dieselgate heeft toegegeven volgende maand al welke straf hem wordt opgelegd. Voor het overtreden van de milieuwetgeving die hem ten laste wordt gelegd kan hij tot vijf jaar cel krijgen. Maar bij die ene werknemer zal het zeker niet blijven. Inmiddels wordt Audi-baas Rudolf Stadler steeds dieper in het schandaal meegetrokken terwijl juist dit weekend weer bekend werd dat de voormalige topman Martin Winterkorn al twee maanden voordat VW dieselgate naar buiten moest brengen al op de hoogte was van het gesjoemel. De Amerikaanse juridische molens malen langzaam maar malen wel door. Het is dan ook vrijwel zeker dat ook de hoogste functionarissen van VW, van nu of uit het verleden, voor de rechter komen als hun rol in het schandaal bewezen wordt geacht. Zojuist trok Audi-techniekbaas Knirsch al aan het kortste eind.

Eén ding is meegenomen: de verkopen van VW en haar zustermerken zijn niet ingestort. Over de eerste acht maanden van dit jaar verkocht de groep als geheel 6.662.700 nieuwe auto’s, een goede 110.000 meer dan een jaar eerder. Het merk Volkswagen zag de afzet met 3.827.200 stuks minimaal dalen met 0,2 procent maar Audi, dat toch steeds meer in dieselgate wordt meegesleept, kwam met 1.234.900 auto’s bijna 5 procent hoger uit. Ook Skoda, Seat en de bestel- en vrachtwagentak konden goede plussen neerzetten. In Europa verkocht de groep in die periode 2.342.200 nieuwe auto’s, dat is een kleine drie procent meer dan in dezelfde acht maanden in 2015. De EU weerspiegelt daarmee het wereldwijde plaatje: een sterke groei voor Audi en Skoda en een minimale daling voor Volkswagen. Wel zij daarbij aangetekend dat de VW-groep als geheel het slechter doet dan de hele Europese markt want die vertoonde over de eerste acht maanden een groei van ruim acht procent.

Het lijkt er daarbij wel op dat men in Wolfsburg, het hart van de VW-activiteiten, in deze maanden met een nog altijd doorzeurend dieselgate vooral de bakens wil verzetten. Directeur Matthias Müller heeft in dat verband nadrukkelijk gezegd dat VW weliswaar de resten van dieselgate op zal moeten ruimen – ‘we werken momenteel onder moeilijke omstandigheden’ – maar voegt daar direct aan toe dat de onderneming ook een nieuwe richting in moet slaan. Intern worden herstructureringen doorgevoerd en de teugels aangetrokken maar daarnaast mikt Müller net als bijna alle collega-concurrenten vooral op elektrische voertuigen, autonoom rijden en mobiliteitsdiensten.

Op die terreinen heeft VW de laatste tijd een aantal concrete stappen gezet. Zo is de onderneming in mei een actief partner geworden in het Duitse onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie. "Dat is een sleuteltechnologie voor autonoom rijden en daarom een investering in onze toekomst. We willen hard doorgaan met AI-onderzoek in de automobiel industrie," zei Müller bij die gelegenheid. In dezelfde maand kondigde VW een strategisch partnerschap aan met Gett, één van de toonaangevende spelers op het gebied van on-demand mobiliteit – zoals ‘taxi hailing’ – in Europa. "Gett biedt VW toegang tot technologie om verder te gaan dan het bezit van een auto naar on-demand mobiliteit voor consumenten en bedrijven," stelde de oprichter van dat bedrijf Shahar Waiser bij die gelegenheid.

Later in de zomer werd weer een nieuwe partner aangekondigd, LG Electronics dat beter bekend is van televisies en dergelijke elektronica. VW gaat samen met dat Zuidkoreaanse bedrijf werken aan de verdere ontwikkeling van een ‘next generation connected car service platform’. Verder opende Porsche haar eigen digitale laboratorium in Berlijn waarvan de resultaten in ieder geval ook beschikbaar zullen zijn voor de andere merken binnen de groep. En tenslotte kwam er begin deze maand ook het bericht dat VW samen met Anhui Jianghuai Automobile (JAC) gaat werken aan de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s in China, ook voor de Duitse groep inmiddels de grootste nationale markt. Müller benadrukte daarbij opnieuw ‘dat we als VW in de voorhoede willen zitten wat betreft e-mobiliteit.’
[Ruud Peys] 

Analyse: De rekening wordt hoger, maar VW probeert de bakens te verzetten - Automobielmanagement.nl

Analyse: De rekening wordt hoger, maar VW probeert de bakens te verzetten

De rekeningen die op Volkswagen AG afkomen wegens het gesjoemel met de emissie van dieselauto’s lopen nog altijd door. Inmiddels gaat het om astronomische bedragen: 14 miljard euro om de Amerikanen stil te krijgen, zeker 8 miljard aan schade-eisen van investeerders die zich bekocht voelen, en nog eens miljarden van regeringen over de hele wereld die de Duitsers aanpakken wegens het illegale gedoe.

Analyse: De rekening wordt hoger, maar VW probeert de bakens te verzetten

En daarbij zal het niet blijven. Kijk alleen al naar Europa waar commissaris voor consumentenzaken Vera Jourova er op blijft hameren dat VW er niet van af mag komen met het terugroepen en wat sleutelen aan de auto’s maar haar klanten net zo’n schadevergoeding moet betalen als de Amerikanen krijgen. Inmiddels hebben consumentenbonden in België en Frankrijk VW al voor de rechter gesleept terwijl andere daar aan werken. Krijgt Jourova dat voor de hele EU voor elkaar, dan kan de rekening nog met vele miljarden oplopen, zeker gezien het feit dat het in Europa om een veelvoud aan auto’s gaat van dat in de VS.

Bovendien worden de komende tijd ook de nodige persoonlijke rekeningen vereffend. In de VS hoort één VW-employee die zijn rol in dieselgate heeft toegegeven volgende maand al welke straf hem wordt opgelegd. Voor het overtreden van de milieuwetgeving die hem ten laste wordt gelegd kan hij tot vijf jaar cel krijgen. Maar bij die ene werknemer zal het zeker niet blijven. Inmiddels wordt Audi-baas Rudolf Stadler steeds dieper in het schandaal meegetrokken terwijl juist dit weekend weer bekend werd dat de voormalige topman Martin Winterkorn al twee maanden voordat VW dieselgate naar buiten moest brengen al op de hoogte was van het gesjoemel. De Amerikaanse juridische molens malen langzaam maar malen wel door. Het is dan ook vrijwel zeker dat ook de hoogste functionarissen van VW, van nu of uit het verleden, voor de rechter komen als hun rol in het schandaal bewezen wordt geacht. Zojuist trok Audi-techniekbaas Knirsch al aan het kortste eind.

Eén ding is meegenomen: de verkopen van VW en haar zustermerken zijn niet ingestort. Over de eerste acht maanden van dit jaar verkocht de groep als geheel 6.662.700 nieuwe auto’s, een goede 110.000 meer dan een jaar eerder. Het merk Volkswagen zag de afzet met 3.827.200 stuks minimaal dalen met 0,2 procent maar Audi, dat toch steeds meer in dieselgate wordt meegesleept, kwam met 1.234.900 auto’s bijna 5 procent hoger uit. Ook Skoda, Seat en de bestel- en vrachtwagentak konden goede plussen neerzetten. In Europa verkocht de groep in die periode 2.342.200 nieuwe auto’s, dat is een kleine drie procent meer dan in dezelfde acht maanden in 2015. De EU weerspiegelt daarmee het wereldwijde plaatje: een sterke groei voor Audi en Skoda en een minimale daling voor Volkswagen. Wel zij daarbij aangetekend dat de VW-groep als geheel het slechter doet dan de hele Europese markt want die vertoonde over de eerste acht maanden een groei van ruim acht procent.

Het lijkt er daarbij wel op dat men in Wolfsburg, het hart van de VW-activiteiten, in deze maanden met een nog altijd doorzeurend dieselgate vooral de bakens wil verzetten. Directeur Matthias Müller heeft in dat verband nadrukkelijk gezegd dat VW weliswaar de resten van dieselgate op zal moeten ruimen – ‘we werken momenteel onder moeilijke omstandigheden’ – maar voegt daar direct aan toe dat de onderneming ook een nieuwe richting in moet slaan. Intern worden herstructureringen doorgevoerd en de teugels aangetrokken maar daarnaast mikt Müller net als bijna alle collega-concurrenten vooral op elektrische voertuigen, autonoom rijden en mobiliteitsdiensten.

Op die terreinen heeft VW de laatste tijd een aantal concrete stappen gezet. Zo is de onderneming in mei een actief partner geworden in het Duitse onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie. "Dat is een sleuteltechnologie voor autonoom rijden en daarom een investering in onze toekomst. We willen hard doorgaan met AI-onderzoek in de automobiel industrie," zei Müller bij die gelegenheid. In dezelfde maand kondigde VW een strategisch partnerschap aan met Gett, één van de toonaangevende spelers op het gebied van on-demand mobiliteit – zoals ‘taxi hailing’ – in Europa. "Gett biedt VW toegang tot technologie om verder te gaan dan het bezit van een auto naar on-demand mobiliteit voor consumenten en bedrijven," stelde de oprichter van dat bedrijf Shahar Waiser bij die gelegenheid.

Later in de zomer werd weer een nieuwe partner aangekondigd, LG Electronics dat beter bekend is van televisies en dergelijke elektronica. VW gaat samen met dat Zuidkoreaanse bedrijf werken aan de verdere ontwikkeling van een ‘next generation connected car service platform’. Verder opende Porsche haar eigen digitale laboratorium in Berlijn waarvan de resultaten in ieder geval ook beschikbaar zullen zijn voor de andere merken binnen de groep. En tenslotte kwam er begin deze maand ook het bericht dat VW samen met Anhui Jianghuai Automobile (JAC) gaat werken aan de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s in China, ook voor de Duitse groep inmiddels de grootste nationale markt. Müller benadrukte daarbij opnieuw ‘dat we als VW in de voorhoede willen zitten wat betreft e-mobiliteit.’
[Ruud Peys]