Brussel krijgt geen grip op autosector

De pogingen van de Europese Commissie om meer grip te krijgen op het keuren van nieuwe personenauto’s en fraude met emissiewaarden keihard aan te pakken lijken te stranden.

Brussel krijgt geen grip op autosector

Het Europees Parlement heeft in een eerste rapport de voorstellen van tafel geveegd terwijl ook de afzonderlijke EU-landen er weinig voor lijken te voelen om macht in de autowereld naar Brussel te verschuiven.

Eurocommissaris Elzbieta Bienkowska (interne markt) – die ook VW hard wil aanpakken rond dieselgate – heeft begin dit jaar voorgesteld Brussel de bevoegdheid te geven om herkeuringen uit te voeren en hoge boetes uit te delen aan autofabrikanten die sjoemelen met emissiedata. Ook wil ze die fabrikanten kunnen verplichten auto’s die te veel schadelijke stoffen uitstoten en/of waarmee gesjoemeld is terug te roepen. Maar het Europees Parlement lijkt daar in eerste instantie weinig voor te voelen. In een reactie op de voorstellen lijken de parlementariërs het liefst aan de bestaande situatie vast te willen houden. Aan te nemen valt dat de sterke autolobby in en rond Brussel daar zeker een rol bij heeft gespeeld. Gezien de traagheid van het Brusselse overlegcircuit zal het nog geruime tijd duren voordat duidelijk wordt welke taken en bevoegdheden de Europese Commissie wel naar zich toe weet te trekken.

Brussel krijgt geen grip op autosector - Automobielmanagement.nl

Brussel krijgt geen grip op autosector

De pogingen van de Europese Commissie om meer grip te krijgen op het keuren van nieuwe personenauto’s en fraude met emissiewaarden keihard aan te pakken lijken te stranden.

Brussel krijgt geen grip op autosector

Het Europees Parlement heeft in een eerste rapport de voorstellen van tafel geveegd terwijl ook de afzonderlijke EU-landen er weinig voor lijken te voelen om macht in de autowereld naar Brussel te verschuiven.

Eurocommissaris Elzbieta Bienkowska (interne markt) – die ook VW hard wil aanpakken rond dieselgate – heeft begin dit jaar voorgesteld Brussel de bevoegdheid te geven om herkeuringen uit te voeren en hoge boetes uit te delen aan autofabrikanten die sjoemelen met emissiedata. Ook wil ze die fabrikanten kunnen verplichten auto’s die te veel schadelijke stoffen uitstoten en/of waarmee gesjoemeld is terug te roepen. Maar het Europees Parlement lijkt daar in eerste instantie weinig voor te voelen. In een reactie op de voorstellen lijken de parlementariërs het liefst aan de bestaande situatie vast te willen houden. Aan te nemen valt dat de sterke autolobby in en rond Brussel daar zeker een rol bij heeft gespeeld. Gezien de traagheid van het Brusselse overlegcircuit zal het nog geruime tijd duren voordat duidelijk wordt welke taken en bevoegdheden de Europese Commissie wel naar zich toe weet te trekken.