Dat stelt de Franse fabrikant Michelin in het kwartaalbericht. Wat personenauto’s betreft wist Michelin over de eerste negen maanden van dit jaar op de OEM-markt voor personenauto’s in Europa nog wel vier procent meer banden te verkopen. Die groei zakte echter in het laatste kwartaal in tot net één procent. De afzet aan vervangingsbanden is inmiddels omgeslagen naar een lichte daling, wat Michelin mede wijt aan de invoer van goedkope banden van buiten Europa. Bij banden voor vrachtauto’s houdt West-Europa eveneens de groei redelijk vast maar is in China nu sprake van een forse daling.
Financieel wist Michelin de zaken op de rails te houden door onder meer ‘een prijsbeleid dat de technologische leiderspositie weerspiegelt’. Bovendien doet het bedrijf het uitstekend in het segment van de 17 inch en grotere banden. Al met al daalde de kwartaalomzet met 2,5 procent naar 5,18 miljard euro. Zoals gebruikelijk voor Franse bedrijven maakt Michelin geen kwartaalwinst bekend.