Dat blijkt uit de ervaringen van Bolloré, een Franse groep die in veel steden in Frankrijk zelf maar ook elders in de wereld autodelen aanbiedt. Bolloré’s Franse systeem, Autolib’, telt inmiddels meer dan 100.000 abonnees maar komt naar verwachting over 2016 toch uit op een verlies van 179 miljoen euro. Omdat eigenaar Vincent Bolloré in de contracten met de overheid heeft afgesproken dat hij zelf hooguit 50 miljoen bijdraagt, komt 129 miljoen van het verlies voor rekening van de belastingbetaler.

Autolib’ heeft de lat voor winstgevendheid de laatste jaren ook steeds hoger gelegd. Bij de start in november 2013 stelde de groep dat 50.000 deelnemers genoeg zou zijn om de jaarlijkse kosten te dekken. Een jaar later werd opeens gesproken van 80.000 en nu blijkt 100.000 nog niet genoeg. Dat komt met name doordat mensen veel minder lange ritten rijden dan waarvan was uitgegaan. Bovendien zijn er nu zo veel deelnemers dat velen vaak achter het net vissen als ze een autootje nodig hebben. Die mensen blijven vaak wel abonnee maar maken niet of nauwelijks meer gebruik van Autolib’.