Achtergrond: Trump valt nu weer de Duitse autosector aan

De later deze week aantredende Amerikaanse president Donald Trump heeft de éne na de andere autofabrikant al tegen zich in het harnas gejaagd, vooral met het dreigement dat hij een invoerheffing van 35 procent zal leggen op auto’s die in Mexico worden gebouwd voor de markt in de VS.

'Japan niet van heffingen af na deal met VS'

Na General Motors, Ford, Toyota en andere heeft de president-elect dit weekend dezelfde boodschap verkondigd aan het adres van de Duitse autobouwers. Maar de Duitse branchevereniging denkt dat hij zich daarmee in eigen voet schiet terwijl de regering in Berlijn meteen al dreigt met tegenmaatregelen.

Trump heeft op het eerste gezicht succes geboekt met zijn patriottische getweet. Ford heeft aangekondigd de plannen voor een nieuwe autofabriek in Mexico te schrappen en in plaats daarvan 700 miljoen dollar te investeren in twee vestigingen in Michigan. Daarbij schept Ford precies de banen die Trump zou graag wil hebben. Fiat Chrysler heeft verklaard dat het een miljard dollar stopt in haar fabrieken in Ohio en Michigan en daar ook al 2.000 nieuwe banen schept. Toyota heeft er op haar beurt op gewezen dat het 10 miljard investeert in haar Amerikaanse fabrieken, waarbij overigens niet wordt vermeld dat dat veelal pre-Trump projecten zijn.

Nu heeft de zakenman/president met hetzelfde dreigement gezwaaid naar de Duitse autobouwers. In een interview met Bild en de Britse Times stelt hij dat er een importheffing van 35 procent komt op Duitse auto’s die in de VS worden ingevoerd en – bijvoorbeeld – in Mexico worden gebouwd. De president sluit daarbij dus ook auto’s die uit Duitsland of de rest van Europa komen, bijvoorbeeld uit lage lonenlanden als Slovenië of Slowakije, kennelijk niet uit. Verder klaagde Trump dat de Duitsers te weinig Amerikaanse auto’s kopen. In New York zie je wel veel Mercedessen maar in Duitse steden zie je nauwelijks of nooit een Chevrolet, stelt hij, daarbij over het hoofd ziende dat de milieuminister voor Rijnland-Westfalen vorige maand net een Tesla heeft gekocht. In hetzelfde interview prees Trump overigens de Britten om hun besluit uit de EU te treden omdat die Unie toch alleen maar de Duitse belangen dient.

Niet verwonderlijk dus dat die opmerkingen slecht gevallen zijn in Duitsland. In de eerste plaats dreigde staatssecretaris voor consumentenzaken Ulrich Kelber direct al met represailles. Hij deed dat met Trumps eigen favoriete medium Twitter: "Zal Trump er ook maar een seconde over nadenken wat onze reactie zal zijn als hij met strafheffingen komt?". Ook Matthias Wissmann, de invloedrijke voorzitter van de Verband Deutscher Automobilindustrie VDA reageerde direct : "Als er heffingen of andere handelsbelemmeringen komen, dan zullen de VS zich op de lange termijn in eigen vlees snijden." Wissmann wees er al eerder deze maand op dat de Duitsers samen jaarlijks 850.000 auto’s in hun Amerikaanse fabrieken bouwen waarvan ruim de helft uit de VS wordt geëxporteerd. BMW heeft die opmerkingen onderschreven met de mededeling dat haar grootste fabriek ter wereld juist in het Amerikaanse Spartanbrug staat.

Voorzitter Dieter Kempf van de industrievereniging BDI onderstreept dat veel Amerikaanse ondernemingen zijn aangewezen op halffabrikaten uit Europa of andere delen van de wereld. Wat dat betreft is er een fraai recent voorbeeld uit de Amerikaanse autowereld zelf. Tesla heeft immers eind vorig jaar de Duitse specialist in fabrieksautomatisering Grohmann Engineering overgenomen. "Grohmann is één van de wereldleiders op dat gebied," prees Tesla daarbij. Grohmann zal onder de nieuwe naam Tesla Advanced Automation Germany in het Duitse Prüm ‘kritische’ elementen voor de automatische productie alsmede onderdelen gaan bouwen voor Tesla’s autofabrieken en haar nieuwe giga-batterijenfabriek in Nevada. Tesla stelde daarbij dat het hoopt binnen enkele jaren meer dan 1.000 hoogwaardige Duitse technici aan te trekken. ‘t Is dus maar goed dat Trump tot nu toe die autofabrikant uit zijn land nog niet onder vuur heeft genomen.

Reacties

Wij kennen al zo iets, namelijk de BPM alleen moeten we dat ook over in Nederland gebouwde auto,s betalen.

Geplaatst door: Emiel op

Hahaha precies Emiel!

Geplaatst door: Jerry op
Achtergrond: Trump valt nu weer de Duitse autosector aan - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Trump valt nu weer de Duitse autosector aan

De later deze week aantredende Amerikaanse president Donald Trump heeft de éne na de andere autofabrikant al tegen zich in het harnas gejaagd, vooral met het dreigement dat hij een invoerheffing van 35 procent zal leggen op auto’s die in Mexico worden gebouwd voor de markt in de VS.

'Japan niet van heffingen af na deal met VS'

Na General Motors, Ford, Toyota en andere heeft de president-elect dit weekend dezelfde boodschap verkondigd aan het adres van de Duitse autobouwers. Maar de Duitse branchevereniging denkt dat hij zich daarmee in eigen voet schiet terwijl de regering in Berlijn meteen al dreigt met tegenmaatregelen.

Trump heeft op het eerste gezicht succes geboekt met zijn patriottische getweet. Ford heeft aangekondigd de plannen voor een nieuwe autofabriek in Mexico te schrappen en in plaats daarvan 700 miljoen dollar te investeren in twee vestigingen in Michigan. Daarbij schept Ford precies de banen die Trump zou graag wil hebben. Fiat Chrysler heeft verklaard dat het een miljard dollar stopt in haar fabrieken in Ohio en Michigan en daar ook al 2.000 nieuwe banen schept. Toyota heeft er op haar beurt op gewezen dat het 10 miljard investeert in haar Amerikaanse fabrieken, waarbij overigens niet wordt vermeld dat dat veelal pre-Trump projecten zijn.

Nu heeft de zakenman/president met hetzelfde dreigement gezwaaid naar de Duitse autobouwers. In een interview met Bild en de Britse Times stelt hij dat er een importheffing van 35 procent komt op Duitse auto’s die in de VS worden ingevoerd en – bijvoorbeeld – in Mexico worden gebouwd. De president sluit daarbij dus ook auto’s die uit Duitsland of de rest van Europa komen, bijvoorbeeld uit lage lonenlanden als Slovenië of Slowakije, kennelijk niet uit. Verder klaagde Trump dat de Duitsers te weinig Amerikaanse auto’s kopen. In New York zie je wel veel Mercedessen maar in Duitse steden zie je nauwelijks of nooit een Chevrolet, stelt hij, daarbij over het hoofd ziende dat de milieuminister voor Rijnland-Westfalen vorige maand net een Tesla heeft gekocht. In hetzelfde interview prees Trump overigens de Britten om hun besluit uit de EU te treden omdat die Unie toch alleen maar de Duitse belangen dient.

Niet verwonderlijk dus dat die opmerkingen slecht gevallen zijn in Duitsland. In de eerste plaats dreigde staatssecretaris voor consumentenzaken Ulrich Kelber direct al met represailles. Hij deed dat met Trumps eigen favoriete medium Twitter: "Zal Trump er ook maar een seconde over nadenken wat onze reactie zal zijn als hij met strafheffingen komt?". Ook Matthias Wissmann, de invloedrijke voorzitter van de Verband Deutscher Automobilindustrie VDA reageerde direct : "Als er heffingen of andere handelsbelemmeringen komen, dan zullen de VS zich op de lange termijn in eigen vlees snijden." Wissmann wees er al eerder deze maand op dat de Duitsers samen jaarlijks 850.000 auto’s in hun Amerikaanse fabrieken bouwen waarvan ruim de helft uit de VS wordt geëxporteerd. BMW heeft die opmerkingen onderschreven met de mededeling dat haar grootste fabriek ter wereld juist in het Amerikaanse Spartanbrug staat.

Voorzitter Dieter Kempf van de industrievereniging BDI onderstreept dat veel Amerikaanse ondernemingen zijn aangewezen op halffabrikaten uit Europa of andere delen van de wereld. Wat dat betreft is er een fraai recent voorbeeld uit de Amerikaanse autowereld zelf. Tesla heeft immers eind vorig jaar de Duitse specialist in fabrieksautomatisering Grohmann Engineering overgenomen. "Grohmann is één van de wereldleiders op dat gebied," prees Tesla daarbij. Grohmann zal onder de nieuwe naam Tesla Advanced Automation Germany in het Duitse Prüm ‘kritische’ elementen voor de automatische productie alsmede onderdelen gaan bouwen voor Tesla’s autofabrieken en haar nieuwe giga-batterijenfabriek in Nevada. Tesla stelde daarbij dat het hoopt binnen enkele jaren meer dan 1.000 hoogwaardige Duitse technici aan te trekken. ‘t Is dus maar goed dat Trump tot nu toe die autofabrikant uit zijn land nog niet onder vuur heeft genomen.

Reacties

Wij kennen al zo iets, namelijk de BPM alleen moeten we dat ook over in Nederland gebouwde auto,s betalen.

Geplaatst door: Emiel op

Hahaha precies Emiel!

Geplaatst door: Jerry op