De betrokken gemeenten, verenigd in Autolib’ Metropole, hebben nu opdracht gegeven tot een onafhankelijke audit van de rekeningen van het autodeelbedrijf. "De rekeningen worden echt te gepeperd. Een audit moet aan het licht brengen of de cijfers juist of onjuist zijn," aldus een verklaring. De bestuurders zijn vooral kwaad omdat Bolloré c.s. hen bij de aanvang van het project nog een interessante winst in het vooruitzicht stelden. "Maar de directie heeft haar voorspellingen nu naar beneden bijgesteld naar een potentieel tekort van 179 miljoen waarvan 80 miljoen kosten voor de uitvoerder." Wethouder Christophe Najdovski voor transport in Parijs zelf noemt het risico van zo’n tekort buitengewoon ernstig.‘ "Het is voor ons niet voor te stellen dat dat gedragen zou moeten worden door de gemeenten en dus door de belastingbetaler." De onderzoekers moeten op zijn verzoek ook aangeven of en hoe alsnog kan worden gezorgd dat Autolib’ in ieder geval quite draait.

Wél succesvol

De dienst zelf is wel een succes gebleken. Inmiddels zijn er 100.000 abonnées die afgelopen jaar samen meer dan vijf miljoen huurtransacties sloten. Een eerder onderzoek bracht echter wel aan het licht dat het aantal transacties per abonné de laatste tijd voortdurend daalt doordat er te weinig auto’s beschikbaar zijn.