Geely neemt Maleisische Proton over

De Chinese autofabrikant Geely, die al eigenaar is van Volvo Cars en de London Taxi Company, gaat een meerderheidsbelang nemen in het noodlijdende Maleisische autobedrijf Proton. Geely troeft daarmee zowel Renault als PSA af die ook in de markt zijn om Proton in te lijven.

Proton

Proton is nu nog eigendom van DRB-Hicon, een bedrijf dat ook auto’s assembleert voor andere merken. Proton doet het de laatste tijd erg slecht op de binnenlandse markt waar het vorig jaar niet meer dan 72 duizend auto’s wist te verkopen.

Geely is vooral geïnteresseerd omdat het dan auto’s kan bouwen in Maleisië die vanwege een handelsakkoord verder zonder belemmeringen in andere Aziatische landen op de markt gebracht kunnen worden. Dat is ook de voornaamste reden waarom de twee Franse bedrijven een oogje op Proton hebben laten vallen.

Tegelijkertijd hebben buitenlandse fabrikanten wegens hoge tariefmuren nauwelijks toegang tot de binnenlandse automarkt in Maleisië die net als in andere landen in de regio een snelle groei doormaakt.

Geely neemt Maleisische Proton over - Automobielmanagement.nl

Geely neemt Maleisische Proton over

De Chinese autofabrikant Geely, die al eigenaar is van Volvo Cars en de London Taxi Company, gaat een meerderheidsbelang nemen in het noodlijdende Maleisische autobedrijf Proton. Geely troeft daarmee zowel Renault als PSA af die ook in de markt zijn om Proton in te lijven.

Proton

Proton is nu nog eigendom van DRB-Hicon, een bedrijf dat ook auto’s assembleert voor andere merken. Proton doet het de laatste tijd erg slecht op de binnenlandse markt waar het vorig jaar niet meer dan 72 duizend auto’s wist te verkopen.

Geely is vooral geïnteresseerd omdat het dan auto’s kan bouwen in Maleisië die vanwege een handelsakkoord verder zonder belemmeringen in andere Aziatische landen op de markt gebracht kunnen worden. Dat is ook de voornaamste reden waarom de twee Franse bedrijven een oogje op Proton hebben laten vallen.

Tegelijkertijd hebben buitenlandse fabrikanten wegens hoge tariefmuren nauwelijks toegang tot de binnenlandse automarkt in Maleisië die net als in andere landen in de regio een snelle groei doormaakt.