D-day voor Nissan in aftersales

De rentabiliteit van autobedrijven bevindt zich in doorsnee op een glijdend vlak omlaag door gestaag dalende omzet in de aftersales. Alleen vorig jaar ging het al over zo’n vijf procent, onderstreept Nissans vicepresident van aftersales en klantgerelateerde zaken Vincent Wijnen afgelopen week in een gesprek met onze verslaggever Rob van Ginneken.

D-day voor Nissan in aftersales

Tijdens zijn presentatie in München laat Wijnen (zie onderstaande foto) zien dat die trend al jaren aan de gang is.

‘Het jaar daarvoor was het bijvoorbeeld zelfs iets meer. Stilzitten is dus geen optie, want voor veel autobedrijven is juist aftersales de basiszekerheid die bij wijze van spreken het licht moet laten branden.’

Nissan heeft daarom een nieuwe strategie omarmd die in de breedte voor nieuwe business moet zorgen. Bovendien helpt het mee om de klant na de eerste jaren nog wat langer te behouden.

‘Dat kan onder andere met een verbeterd klantencontact – letterlijk en figuurlijk – en bijpassend uitgebreid dienstenpakket. Dat vraagt om nieuwe mogelijkheden. Het wordt een tweesporenbeleid. Aan de ene kant gaan we ons sterk richten op het invoeren van connectiviteit, ook in reeds bestaande automodellen die dat nog niet hebben. Daarnaast gaat personaliseren een grote rol spelen.’

Door letterlijk in contact te kunnen blijven met de klantauto’s ontstaan kansen richting onderhoud en schadeherstel, of nieuwe business in bijvoorbeeld de richting van verzekeren. Maar ook andere services en bijvoorbeeld levering van software die bij de specifieke rijder past, stelt Vincent Wijnen.
‘De uitrol van speciaal daarvoor ontwikkelde connectiviteit modules start in Japan en India en zal in de komende jaren ook naar andere landen worden uitgerold. In Europa en Amerika wordt het al snel een aftersales optie, met talloze handige services voor de gebruikers.’
 

Wijnen onderstreept nog maar eens waarom dat het D-day is wat betreft aftersales ontwikkelingen en de dalende omzet.
 

‘Zeker bij de opmars van elektrisch rijden is steeds minder onderhoud nodig. Daar komt nog bij dat juist door de innovatie van rijassistentie-systemen veel minder botsingen plaatsvinden. Dat daalde in de afgelopen tien jaren met wel 63 procent. Door de verdere ontwikkeling van autonoom rijden zal dat alleen nog maar verder dalen. Kortom: steeds minder werk in de schadeherstel werkplaatsen. En minder zware schades bovendien.’
 

Door intelligente toepassingen van connectiviteit en het op afstand ‘lezen’ van de auto kan dat effect enigszins worden gekeerd. Sneller en maatwerk reageren is het devies: ‘Doelstelling is om de aftersales omzet in vergelijking met nu zo’n 40 procent te verbeteren. Onderdeel daarvan is het beter vasthouden van de klant. Als je van 49 procent nu naar bijvoorbeeld 55 procent retentie kun gaan scheelt dat enorm.’

Nissan ziet nog een tweede mogelijkheid om de winsten op te schroeven: meer aandacht voor het personaliseren van auto’s.

‘Een belangrijke winstpakker, zo blijkt onder andere bij de Juke, waar dat een enorm succesverhaal is. Vier op de vijf worden gepersonaliseerd verkocht. Ook de nieuwe Micra leent zich daarvoor. Daarom is de fabricage daar ook op afgestemd. Het is natuurlijk cruciaal dat de dealerbedrijven daarin meedenken. Meer proactief op gaan treden.’ (RvG)

Vincent Wijnen 

D-day voor Nissan in aftersales - Automobielmanagement.nl

D-day voor Nissan in aftersales

De rentabiliteit van autobedrijven bevindt zich in doorsnee op een glijdend vlak omlaag door gestaag dalende omzet in de aftersales. Alleen vorig jaar ging het al over zo’n vijf procent, onderstreept Nissans vicepresident van aftersales en klantgerelateerde zaken Vincent Wijnen afgelopen week in een gesprek met onze verslaggever Rob van Ginneken.

D-day voor Nissan in aftersales

Tijdens zijn presentatie in München laat Wijnen (zie onderstaande foto) zien dat die trend al jaren aan de gang is.

‘Het jaar daarvoor was het bijvoorbeeld zelfs iets meer. Stilzitten is dus geen optie, want voor veel autobedrijven is juist aftersales de basiszekerheid die bij wijze van spreken het licht moet laten branden.’

Nissan heeft daarom een nieuwe strategie omarmd die in de breedte voor nieuwe business moet zorgen. Bovendien helpt het mee om de klant na de eerste jaren nog wat langer te behouden.

‘Dat kan onder andere met een verbeterd klantencontact – letterlijk en figuurlijk – en bijpassend uitgebreid dienstenpakket. Dat vraagt om nieuwe mogelijkheden. Het wordt een tweesporenbeleid. Aan de ene kant gaan we ons sterk richten op het invoeren van connectiviteit, ook in reeds bestaande automodellen die dat nog niet hebben. Daarnaast gaat personaliseren een grote rol spelen.’

Door letterlijk in contact te kunnen blijven met de klantauto’s ontstaan kansen richting onderhoud en schadeherstel, of nieuwe business in bijvoorbeeld de richting van verzekeren. Maar ook andere services en bijvoorbeeld levering van software die bij de specifieke rijder past, stelt Vincent Wijnen.
‘De uitrol van speciaal daarvoor ontwikkelde connectiviteit modules start in Japan en India en zal in de komende jaren ook naar andere landen worden uitgerold. In Europa en Amerika wordt het al snel een aftersales optie, met talloze handige services voor de gebruikers.’
 

Wijnen onderstreept nog maar eens waarom dat het D-day is wat betreft aftersales ontwikkelingen en de dalende omzet.
 

‘Zeker bij de opmars van elektrisch rijden is steeds minder onderhoud nodig. Daar komt nog bij dat juist door de innovatie van rijassistentie-systemen veel minder botsingen plaatsvinden. Dat daalde in de afgelopen tien jaren met wel 63 procent. Door de verdere ontwikkeling van autonoom rijden zal dat alleen nog maar verder dalen. Kortom: steeds minder werk in de schadeherstel werkplaatsen. En minder zware schades bovendien.’
 

Door intelligente toepassingen van connectiviteit en het op afstand ‘lezen’ van de auto kan dat effect enigszins worden gekeerd. Sneller en maatwerk reageren is het devies: ‘Doelstelling is om de aftersales omzet in vergelijking met nu zo’n 40 procent te verbeteren. Onderdeel daarvan is het beter vasthouden van de klant. Als je van 49 procent nu naar bijvoorbeeld 55 procent retentie kun gaan scheelt dat enorm.’

Nissan ziet nog een tweede mogelijkheid om de winsten op te schroeven: meer aandacht voor het personaliseren van auto’s.

‘Een belangrijke winstpakker, zo blijkt onder andere bij de Juke, waar dat een enorm succesverhaal is. Vier op de vijf worden gepersonaliseerd verkocht. Ook de nieuwe Micra leent zich daarvoor. Daarom is de fabricage daar ook op afgestemd. Het is natuurlijk cruciaal dat de dealerbedrijven daarin meedenken. Meer proactief op gaan treden.’ (RvG)

Vincent Wijnen