De 15 ton nagemaakte SKF-lagers werd in 2009 in beslag genomen bij een dealer in de omgeving van Piraeus. Nu het Griekse rechtssysteem ze als namaak heeft bestempeld, zijn ze in een schrootpers verbrijzeld door een metaalrecyclingbedrijf aldaar.

Meerdere bedrijven in de maritieme en andere industriële sectoren werden het slachtoffer van de verkoop van nagemaakte SKF-lagers door deze niet-erkende dealer. In plaats van het kwaliteitsproduct dat ze meenden te kopen, kregen klanten producten met onvoorspelbare kwaliteit en prestaties.
En SKF is niet het enige bedrijf dat te maken heeft met dit soort ‘piraterij’. Alle grote merken hebben te kampen met namaak. De bedrijven hebben daarom de handen ineen en zijn een sensibiliseringscampagne gestart via de overkoepelende organisatie World Bearing Association (WBA). De campagne is bedoeld om klanten bewust te maken van de risico’s en problemen die namaakproducten met zich brengen.

‘Klanten kopen de nagemaakte industriële producten niet expres, zegt Tina Åström, hoofd Group Brand Protection bij SKF. ‘De beste manier om namaak tegen te gaan is daarom bewustzijnsverhoging. Klanten die namaakproducten kopen worden namelijk bedrogen en riskeren beschadiging van hun machines en dure stilstandtijd.’

De financiële schade die namaakproducten veroorzaken is moeilijk te becijferen. Zekere gevolgen zijn omzet- en imagoverlies. SKF dringt er bij klanten op aan hun leverancier zorgvuldig te kiezen. De beste manier om zeker te zijn van authentieke producten is ze te kopen bij distributeurs die door SKF zijn erkend.

Informatie is te vinden op http://www.stopfakebearings.com