Bonus van 9.111 euro voor werknemers Porsche

De bijna 21.000 vaste werknemers van Porsche kunnen een winstuitkering over 2016 tegemoet zien van 9.111 euro. Dat is 200 euro meer dan de bonus over 2015 en de hoogste uitkering in de Duitse automobielindustrie.

Coronavirus: laatste autofabrieken in Europa sluiten nu ook

Porsche betaalt 8.411 euro direct uit terwijl er daarnaast nog 700 euro wordt gestort in een spaarplan of pensioenregeling. "2016 was voor Porsche een bewogen, emotioneel maar vooral een succesvol jaar. Dat hebben we te danken aan onze medewerksters en medewerkers," zegt CEO Oliver Blume. Het tot de VW groep behorende bedrijf laat wel doorschemeren dat het vaststellen van de hoge premie een moeilijke bevalling was omdat de werknemers van VW en Audi mede vanwege dieselgate hun bonus lager uit zagen vallen.

Porsche heeft vorig jaar een operationele winst gedraaid van 3,9 miljard euro, dat is 14 procent meer dan in 2015. De omzet nam met vier procent toe tot 22,3 miljard terwijl het aantal afgeleverde auto’s zes procent hoger uitkwam op 237.778.

Digitale diensten binnen toekomstvisie

De succesvolle autobouwer hoopt binnen afzienbare tijd 10 procent van haar omzet te genereren via digitale diensten. Denk daarbij aan een verkeersassistent, live weersinformatie of digitale assistent die een parkeerplaats voor u zoekt in de buurt. Daarmee zet de digitalisering van de auto ook bij de fabrikant uit Zuffenhausen door. Vorig jaar richtte Porsche een afdeling op dat zich de komende jaren moet bezighouden met het ontwikkeling van digitale diensten voor al haar modellen. Geen klein hobbyproject, want op termijn moeten die diensten instaan voor zo’n 10 procent van de inkomsten van het Duitse merk. De beslissing is ingegeven door de toekomstvisie van Porsche, waarin autonome technologie steeds belangrijker zal worden, ten koste van paardenkracht en sprintcijfers. Anders gezegd: de autoconsument zal straks eerder bereid zijn om diep(er) in de buidel te tasten voor boordtechnologie (bijvoorbeeld in de vorm van een fileassistent) dan voor, zeg, 30 pk extra. Omdat omzet maximalisatie bij commerciële bedrijven altijd hoog in het vaandel staat, is dit geen onbelangrijke ontwikkeling. 

Bonus van 9.111 euro voor werknemers Porsche - Automobielmanagement.nl

Bonus van 9.111 euro voor werknemers Porsche

De bijna 21.000 vaste werknemers van Porsche kunnen een winstuitkering over 2016 tegemoet zien van 9.111 euro. Dat is 200 euro meer dan de bonus over 2015 en de hoogste uitkering in de Duitse automobielindustrie.

Coronavirus: laatste autofabrieken in Europa sluiten nu ook

Porsche betaalt 8.411 euro direct uit terwijl er daarnaast nog 700 euro wordt gestort in een spaarplan of pensioenregeling. "2016 was voor Porsche een bewogen, emotioneel maar vooral een succesvol jaar. Dat hebben we te danken aan onze medewerksters en medewerkers," zegt CEO Oliver Blume. Het tot de VW groep behorende bedrijf laat wel doorschemeren dat het vaststellen van de hoge premie een moeilijke bevalling was omdat de werknemers van VW en Audi mede vanwege dieselgate hun bonus lager uit zagen vallen.

Porsche heeft vorig jaar een operationele winst gedraaid van 3,9 miljard euro, dat is 14 procent meer dan in 2015. De omzet nam met vier procent toe tot 22,3 miljard terwijl het aantal afgeleverde auto’s zes procent hoger uitkwam op 237.778.

Digitale diensten binnen toekomstvisie

De succesvolle autobouwer hoopt binnen afzienbare tijd 10 procent van haar omzet te genereren via digitale diensten. Denk daarbij aan een verkeersassistent, live weersinformatie of digitale assistent die een parkeerplaats voor u zoekt in de buurt. Daarmee zet de digitalisering van de auto ook bij de fabrikant uit Zuffenhausen door. Vorig jaar richtte Porsche een afdeling op dat zich de komende jaren moet bezighouden met het ontwikkeling van digitale diensten voor al haar modellen. Geen klein hobbyproject, want op termijn moeten die diensten instaan voor zo’n 10 procent van de inkomsten van het Duitse merk. De beslissing is ingegeven door de toekomstvisie van Porsche, waarin autonome technologie steeds belangrijker zal worden, ten koste van paardenkracht en sprintcijfers. Anders gezegd: de autoconsument zal straks eerder bereid zijn om diep(er) in de buidel te tasten voor boordtechnologie (bijvoorbeeld in de vorm van een fileassistent) dan voor, zeg, 30 pk extra. Omdat omzet maximalisatie bij commerciële bedrijven altijd hoog in het vaandel staat, is dit geen onbelangrijke ontwikkeling.