Volkswagen viert 80e verjaardag

De Volkswagen Group viert dat op 28 mei 1937 de voorganger van het huidige wereldwijde autoconcern, Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH, officieel werd opgericht in Berlijn.

Volkswagen viert 80e verjaardag

Van dat prille begin is VW uitgegroeid tot een autogigant met 12 merken, 120 fabrieken, meer dan 620.000 werknemers en een afzet van meer dan 10 miljoen auto’s per jaar.

VW van vandaag de dag erkent volmondig dat de basis is gelegd door de Nazi’s: ‘Het Nationaal Socialistische regime exploiteerde het populaire idee van betaalbaar rijden voor alle klassen in hun eigen belang. In 1934 gaf het Reichsverband der Automobilindustrie Ferdinand Porsche de opdracht om het ontwerp te verzorgen van een ‘Duitse auto voor iedereen’. Dat leidde tot de Volkswagen Type 1 of KdF Wagen die in 1938 klaar was voor productie in Wolfsburg.’

‘Die auto heeft de mobiliteit in de decennia sinds de Tweede Wereldoorlog gedemocratiseerd,’ schrijft VW in een jubileumverhaal. Tot 1945 werden er niet meer dan 630 van gebouwd maar nadat de fabriek aanvankelijk door de Britten was overgenomen werd de productie van wat toen de Kever heette gestaag opgevoerd. De export daarvan begin in 1947 met vijf auto’s naar Nederland. ‘’Dat legde de basis voor Volkswagens focus op de wereldwijde markt.”

Reacties

Het eigenlijke ontwerp is van Josef Ganz. Maar die was Joods…

Geplaatst door: Joop Brons op
Volkswagen viert 80e verjaardag - Automobielmanagement.nl

Volkswagen viert 80e verjaardag

De Volkswagen Group viert dat op 28 mei 1937 de voorganger van het huidige wereldwijde autoconcern, Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH, officieel werd opgericht in Berlijn.

Volkswagen viert 80e verjaardag

Van dat prille begin is VW uitgegroeid tot een autogigant met 12 merken, 120 fabrieken, meer dan 620.000 werknemers en een afzet van meer dan 10 miljoen auto’s per jaar.

VW van vandaag de dag erkent volmondig dat de basis is gelegd door de Nazi’s: ‘Het Nationaal Socialistische regime exploiteerde het populaire idee van betaalbaar rijden voor alle klassen in hun eigen belang. In 1934 gaf het Reichsverband der Automobilindustrie Ferdinand Porsche de opdracht om het ontwerp te verzorgen van een ‘Duitse auto voor iedereen’. Dat leidde tot de Volkswagen Type 1 of KdF Wagen die in 1938 klaar was voor productie in Wolfsburg.’

‘Die auto heeft de mobiliteit in de decennia sinds de Tweede Wereldoorlog gedemocratiseerd,’ schrijft VW in een jubileumverhaal. Tot 1945 werden er niet meer dan 630 van gebouwd maar nadat de fabriek aanvankelijk door de Britten was overgenomen werd de productie van wat toen de Kever heette gestaag opgevoerd. De export daarvan begin in 1947 met vijf auto’s naar Nederland. ‘’Dat legde de basis voor Volkswagens focus op de wereldwijde markt.”

Reacties

Het eigenlijke ontwerp is van Josef Ganz. Maar die was Joods…

Geplaatst door: Joop Brons op