Een groot deel van de autoleningen is in feite subprime, dat wil zeggen van mindere kwaliteit omdat degene die de financiering heeft afgesloten dat eigenlijk niet kan betalen. Die situatie lijkt daarmee beangstigend veel op die rond hypotheken die in 2007 ten grondslag lag aan de wereldwijde financiële crisis. Daarbij komt dat de sfeer op de Amerikaanse automarkt snel verslechtert, wat onder meer leidt tot een daling van de occasionprijzen.
Andere sectoren
Om die redenen trekken vooral Amerikaanse banken zich nu terug van de automarkt. Het door commerciële banken aan autofinancieringen bestede bedrag is in het eerste kwartaal voor het eerst in meer dan zes jaar gedaald. Directeur Bruce van Saun van één van die banken, Citizens Financial Group, stelde tegenover de FT: "We besteden het geld liever aan andere sectoren zoals studentenleningen. We zijn een tijd in de auto’s gedoken omdat er niet veel anders was nu is er ook weer groei in andere gebieden waar de risico’s veel kleiner zijn."
De 1,17 triljard lijkt mij niet helemaal juist. Dat zijn namelijk een 1 met 21 nullen. Met een geschat aantal auto’s van 400 miljoen auto’s die er Amerika rondrijden zou er op elke auto een financiering zitten van 2.925.000.000.000. Oftewel bijna 3 biljoen.