"Zie je wel!", zo was de teneur van de ingezonden brieven in het eerstvolgende nummer van het tijdschrift. Het kwam er op neer dat je van een mooi bord niet kan eten en dat het oppassen geblazen blijft met de auto’s van Alfa Romeo. Sergio Marchionne, de topman van het overkoepelende Fiat Chrysler Automobiles concern, blijft echter optimistisch gestemd en voorziet een enorme verkoopstijging in de komende jaren. Maar analisten zijn iets minder positief.

Als het aan Marchionne ligt, verkoopt Alfa Romeo dit jaar wereldwijd 170.000 auto’s. Ter vergelijking: in 2016 stokte de teller bij 73.000 exemplaren. Dus er is haast een wonder nodig om de doelstelling te halen. De Giulia verkoopt weliswaar niet slechter dan verwacht, maar ook niet beter. En de nieuwe Stelvio beleeft pas in 2018 zijn eerste volle verkoopjaar, dus of die het verschil van bijna 100.000 auto’s kan maken, is twijfelachtig.

Volgens marktonderzoeksbureau IHS Markit komt Alfa Romeo dit jaar niet verder van 120.000 verkopen. De Stelvio, de ultieme reddingsboei voor het merk aangezien sedans sterk op hun retour zijn, zal niet meer dan 25.000 keer over de toonbank gaan, denken analisten. De rekensom is dan als volgt: 73.000 verkopen (op zijn best) met het oude repertoire (MiTo, Giulietta, 4C), 25.000 orders voor de Stelvio en 22.000 klanten voor de Giulia. Dat klinkt een stuk reëler dan het ‘wishfull thinking’ van Marchionne. Die voorspelde in 2014 dat Alfa Romeo in 2018 op een afzetniveau van 400.000 auto’s zou zitten. Inmiddels heeft hij die doelstelling bijgesteld en de datum veranderd in 2020. Maar dan nog is het de vraag of de verkoopprognose realistisch is.

Maar goed, als een glas half leeg is, is het ook half vol. Feit is dat Alfa Romeo de stijgende lijn weer te pakken heeft. En er wordt gewerkt aan een heus modeloffensief. Zo krijgt de Stelvio de komende jaren gezelschap van een grotere en een kleinere SUV. Daarnaast zijn er plannen voor een Italiaans alternatief voor de BMW 5-serie, oftewel een spirituele opvolger voor de 164/166. Die gaat wellicht Alfetta heten. Deze 4 modellen moeten in de periode 2018-2020 op de markt komen.

Over opvolgers van de MiTo (2008) en Giulietta (2010) is Marchionne oorverdovend stil. Tenzij je die kleine SUV als opvolger voor de compacte middenklasser beschouwd. Dat is niet onlogisch, want Alfa Romeo kopieert daarmee het ‘Qashqai in plaats van Almera’ scenario van Nissan. De 4C zal ingrijpend worden gemoderniseerd, maar een compleet nieuwe opvolger is de komende 3 jaar niet gepland. De MiTo zal vrijwel zeker niet worden vervangen omdat dit model te veel concurreert met de 500 van Fiat.

Toralt Deinum, Autointernationaal