Ghosn (63) ving vorig jaar in totaal 15,6 miljoen euro, de hoogste beloning voor een CEO van een Franse beursgenoteerde onderneming. Dat bedrag viel echter volstrekt verkeerd bij de Franse staat die enkele jaren geleden tot woede van Ghosn zo’n 19 procent van de aandelen Renault opkocht om een aandeelkunstje tegen te houden. De voornaamste tegenstander was toen minister van economische zaken Emmanuel Macron die toevallig nu als president nog wat meer in de melk te brokkelen heeft. 

Om aan de kritiek tegemoet te komen, heeft Renault het totale beloningspakket voor de topmanagers, inclusief Ghosn, flink ingeperkt. Vooral de bonussen zijn aan banden gelegd, met name door de criteria scherper te stellen. Dat betekent uiteraard dat vooral Ghosn minder zal verdienen, dat wil zeggen van Renault en niet van zijn andere banen binnen de groep. Maar de Braziliaan lijkt daar een interessante oplossing voor gevonden te hebben, heeft persbureau Reuters eerder deze week onthuld.  

Volgens de uitgelekte plannen wil Renault-Nissan een door een stichting te besturen BV oprichten in Amsterdam om vervolgens langs die weg de topmannen een bepaald percentage van de zogenaamde synergievoordelen uit te betalen. Die betalingen hebben officieel tot doel ‘om de managers aan te moedigen om op mogelijkheden voor synergiebesparingen te jagen.’ Het gaat daarbij dus concreet om besparingen die bereikt kunnen worden door de autobedrijven binnen de groep steeds nauwer met elkaar te laten samenwerken. Het voorstel van adviesbureau Ardea Partners, dat geleid wordt door een vriendje van Ghosn, gaat uit van een beloning van acht procent van de bereikte besparingen. Als er dus, zeg een miljard daadwerkelijk bespaard is – als dat al berekend kan worden – dan komt de totale beloning uit op 80 miljoen. In werkelijkheid liggen de beoogde besparingen aanzienlijk hoger, zeker door de integratie van Mitsubishi. De alliantie zelf gaat alleen al voor dit jaar uit van liefst 5,5 miljard, wat in een beloning van meer dan 400 miljoen kan resulteren. Een derde van dat bedrag zou dan naar de zes hoogste banen gaan, waarvan er momenteel ‘toevallig’ vier worden bekleed door Ghosn zelf.

Het uitlekken van de plannen leidde weer tot een flinke duikeling van de koers van Renault op de beurs van Parijs. De aandeelhouders daar, inclusief de Franse staat, kunnen er vandaag, donderdag, al hun zegje over doen want dan staat voor later in de middag de jaarvergadering op de agenda. Die zal, zo valt aan te nemen, zeker weer net zo rumoerig verlopen als vorig jaar, in ieder geval als het punt ‘beloningen’ aan de orde komt.