China pakt de kop bij productie EV-batterijen

Chinese bedrijven zijn een stroom fabrieken voor EV-baterijen aan het bouwen. Tegen 2021 kan China daarmee alles bij elkaar 160 gW/u per jaar produceren, veruit de grootste capaciteit in de wereld. Ter vergelijking: de zogenaamde gigafabriek die Tesla momenteel bouwt in Nevada heeft een geplande capaciteit van 35 gW/u.

China pakt de kop bij productie EV-batterijen

Bloomberg berekent in een rapport dat de Chinezen straks voldoende batterijen kunnen maken om twee miljoen Tesla Model S’en of 18 miljoen Toyota Priussen te laten rijden. Door de enorme opmars van elektrische auto’s neemt ook de vraag naar batterijen die die auto’s kunnen ‘voeden’ explosief toe, zegt Bloomberg.

China wil daarbij de leidende rol in de wereld spelen, ook al om de door Beijing geplande overgang naar meer elektrische voertuigen mogelijk te maken. De Chinezen nemen momenteel al meer dan de helft van de wereldwijde productie voor hun rekening terwijl de Verenigde Staten niet verder komen dan tien procent. Het Chinese aandeel zal volgens Bloomberg de komende vijf jaar bovendien toenemen tot 65 procent.

China pakt de kop bij productie EV-batterijen - Automobielmanagement.nl

China pakt de kop bij productie EV-batterijen

Chinese bedrijven zijn een stroom fabrieken voor EV-baterijen aan het bouwen. Tegen 2021 kan China daarmee alles bij elkaar 160 gW/u per jaar produceren, veruit de grootste capaciteit in de wereld. Ter vergelijking: de zogenaamde gigafabriek die Tesla momenteel bouwt in Nevada heeft een geplande capaciteit van 35 gW/u.

China pakt de kop bij productie EV-batterijen

Bloomberg berekent in een rapport dat de Chinezen straks voldoende batterijen kunnen maken om twee miljoen Tesla Model S’en of 18 miljoen Toyota Priussen te laten rijden. Door de enorme opmars van elektrische auto’s neemt ook de vraag naar batterijen die die auto’s kunnen ‘voeden’ explosief toe, zegt Bloomberg.

China wil daarbij de leidende rol in de wereld spelen, ook al om de door Beijing geplande overgang naar meer elektrische voertuigen mogelijk te maken. De Chinezen nemen momenteel al meer dan de helft van de wereldwijde productie voor hun rekening terwijl de Verenigde Staten niet verder komen dan tien procent. Het Chinese aandeel zal volgens Bloomberg de komende vijf jaar bovendien toenemen tot 65 procent.