Nissan-Renault bespaart vijf miljard

De samenwerking tussen Nissan en Renault heeft vorig jaar vijf miljard euro aan synergie-voordelen opgeleverd. Die besparingen lagen daarmee 16 procent hoger dan in 2015. De alliantie mikt op 5,5 miljard aan voordelen in 2018, maar daar is de samenwerking met de nieuwe partner Mitsubishi nog niet in meegeteld.

ghosn

Nissan en Renault konden vooral meer besparen bij de gezamenlijke inkoop, bij de engineering en in de productie. ‘’De sterke samenwerking binnen de alliantie blijkt zeer voordelig voor de leden en vertaalt zich in schaalvoordelen, technologische vooruitgang en innovaties die Renault en Nissan delen,” verwoordt grote baas Carlos Ghosn.

Ghosn wijst er en-passant op dat de groep met de komst van Mitsubishi ook boven de 10 miljoen voertuigen per jaar uit is gekomen. Hij voorspelde eerder dat de alliantie rond deze tijd de grootste autoproducent ter wereld zal zijn.

‘’Onze toenemende synergie helpt zowel Renault als Nissan en nu ook Mitsubishi om hun financiële doelstellingen te realiseren en de klanten in het nieuwe mobiliteitstijdperk steeds betere voertuigen te bieden.” De alliantie richt zich daarbij de komende tijd vooral op elektrische auto’s, autonoom rijden en connectiviteit. Ook zal de samenwerking bij platforms, aandrijfsystemen en onderdelen verder worden geïntensiveerd.

Nissan-Renault bespaart vijf miljard - Automobielmanagement.nl

Nissan-Renault bespaart vijf miljard

De samenwerking tussen Nissan en Renault heeft vorig jaar vijf miljard euro aan synergie-voordelen opgeleverd. Die besparingen lagen daarmee 16 procent hoger dan in 2015. De alliantie mikt op 5,5 miljard aan voordelen in 2018, maar daar is de samenwerking met de nieuwe partner Mitsubishi nog niet in meegeteld.

ghosn

Nissan en Renault konden vooral meer besparen bij de gezamenlijke inkoop, bij de engineering en in de productie. ‘’De sterke samenwerking binnen de alliantie blijkt zeer voordelig voor de leden en vertaalt zich in schaalvoordelen, technologische vooruitgang en innovaties die Renault en Nissan delen,” verwoordt grote baas Carlos Ghosn.

Ghosn wijst er en-passant op dat de groep met de komst van Mitsubishi ook boven de 10 miljoen voertuigen per jaar uit is gekomen. Hij voorspelde eerder dat de alliantie rond deze tijd de grootste autoproducent ter wereld zal zijn.

‘’Onze toenemende synergie helpt zowel Renault als Nissan en nu ook Mitsubishi om hun financiële doelstellingen te realiseren en de klanten in het nieuwe mobiliteitstijdperk steeds betere voertuigen te bieden.” De alliantie richt zich daarbij de komende tijd vooral op elektrische auto’s, autonoom rijden en connectiviteit. Ook zal de samenwerking bij platforms, aandrijfsystemen en onderdelen verder worden geïntensiveerd.