Marokko in opkomst als autoland

Lage lonen, lange werkweken en ook verder gunstige omstandigheden maken van Marokko in snel tempo een belangrijk autoland, vooral voor de productie van goedkopere modellen. In vijf jaar tijd is het aandeel dat auto’s leveren in de Marokkaanse export daarmee gestegen van 1,5 naar bijna 25 procent.

Marokko in opkomst als autoland

Vooral de Fransen zien veel in het Noord-Afrikaanse land, hoewel ook andere autofabrikanten er inmiddels actief zijn of in ieder geval plannen hebben. Renault heeft de laatste jaren een miljard euro geïnvesteerd in twee fabrieken, één in Casablanca en één in Tanger, die samen 8.000 werknemers tellen. Sinds de opening van de eerste fabriek in 2012 zijn er inmiddels meer dan een miljoen auto’s van de band gelopen, waaronder Dacia’s die door Renault in de hele wereld worden verkocht. Inmiddels komt ook één op de twee nieuwe Dacia’s uit Marokko.

PSA volgt dat voorbeeld door in Kenitra, ten noorden van Rabat, een nieuwe autofabriek te bouwen met een capaciteit van 200.000 auto’s per jaar die in 2019 moet gaan draaien. PSA, dat 570 miljoen in het project investeert, gaat hier de goedkopere modellen Citroen C-Elysée en Peugeot 301 produceren. De auto’s, ook die van Renault, worden uitgevoerd via de haven van Tanger die door de Marokkaanse regering tot vrijhandelszone is verklaard. Overigens is de binnenlandse markt voorlopig nog minder interessant, want vorig jaar werden in Marokko – met 35 miljoen inwoners – niet meer dan 146.000 nieuwe personenauto’s verkocht.

Marokko in opkomst als autoland - Automobielmanagement.nl

Marokko in opkomst als autoland

Lage lonen, lange werkweken en ook verder gunstige omstandigheden maken van Marokko in snel tempo een belangrijk autoland, vooral voor de productie van goedkopere modellen. In vijf jaar tijd is het aandeel dat auto’s leveren in de Marokkaanse export daarmee gestegen van 1,5 naar bijna 25 procent.

Marokko in opkomst als autoland

Vooral de Fransen zien veel in het Noord-Afrikaanse land, hoewel ook andere autofabrikanten er inmiddels actief zijn of in ieder geval plannen hebben. Renault heeft de laatste jaren een miljard euro geïnvesteerd in twee fabrieken, één in Casablanca en één in Tanger, die samen 8.000 werknemers tellen. Sinds de opening van de eerste fabriek in 2012 zijn er inmiddels meer dan een miljoen auto’s van de band gelopen, waaronder Dacia’s die door Renault in de hele wereld worden verkocht. Inmiddels komt ook één op de twee nieuwe Dacia’s uit Marokko.

PSA volgt dat voorbeeld door in Kenitra, ten noorden van Rabat, een nieuwe autofabriek te bouwen met een capaciteit van 200.000 auto’s per jaar die in 2019 moet gaan draaien. PSA, dat 570 miljoen in het project investeert, gaat hier de goedkopere modellen Citroen C-Elysée en Peugeot 301 produceren. De auto’s, ook die van Renault, worden uitgevoerd via de haven van Tanger die door de Marokkaanse regering tot vrijhandelszone is verklaard. Overigens is de binnenlandse markt voorlopig nog minder interessant, want vorig jaar werden in Marokko – met 35 miljoen inwoners – niet meer dan 146.000 nieuwe personenauto’s verkocht.