De verkoop van Ducati is eigenlijk al in een vergevorderd stadium. Volkswagen heeft na een eerste selectie twee serieuze kandidaten, de familie Benetton en een ander Italiaans investeringsfonds. Volgens Duitse bronnen zouden die bereid zijn zo’n 1,5 miljard euro voor het motormerk op tafel te leggen. Dat zou dan bijna dubbel zo veel zijn als wat VW nog maar vijf jaar geleden voor Ducati betaalde.

Maar binnen het VW-concern wordt steeds meer de vraag opgeworpen waarom de motorfabrikant eigenlijk weg moet, ook al is het feitelijk een vreemde eend in de bijt. "We hebben geen geld nodig dus waarom zouden we Ducati verkopen," zegt een woordvoerster van de Centrale Ondernemingsraad. De bonden kunnen een deal tegenhouden omdat ze de helft van de zetels in de Raad van Toezicht innemen en daar ook het vetorecht op dit soort strategische beslissingen hebben.

Als de verkoop niet doorgaat, dan haalt dat een belangrijke streep door de strategie van topman Matthias Muller. Die wil het ingewikkelde VW-concern slanker maken, ook om tot een transparanter besluitvorming te komen. "Deze houding om zelfs kleine strategische beslissingen te blokkeren toont weer eens aan hoe de machtsverhoudingen werkelijk liggen binnen het VW-concern," concludeert een auto-analist.