De autotak zag de verkopen met 6,7 procent toenemen naar bijna 1,828 miljard en verkocht met 71.987 eenheden ook bijna zeven procent meer auto’s. Het marktaandeel van de VW-importeur en distributeur daalt echter gestaag van 21,81 procent vorig jaar naar 21,04 procent over de eerste helft van dit jaar. D’Ieteren meldt daarbij vooral goede resultaten bij lichte bestelwagens. Verder stelt het bedrijf dat het aandeel van de auto’s op nieuwe energie steeg van 3,8 naar 4,9 procent.
Meer autoruiten
Ook Belron, wereldwijd actief op het gebied van autoruiten en in ons land eigenaar van onder meer CarGlass, voerde de omzet op en wel met zes procent naar 1,8 miljard euro. Belron kende een sterke organische groei, zowel binnen als buiten Europa. Wel werd de omzetgroei wat gedrukt door de zachte winter in de VS, kosten voor de uitbreiding van de dienstverlening en hogere kosten ‘voor een incentive-programma op lange termijn voor managers als weerspiegeling voor de verwachte verbetering van de toekomstige prestaties’.
Vreemde-eend-in-de-bijt
Een klein deel van de omzetgroei is verder te danken aan de overname van Moleskine, een Italiaanse fabrikant van luxe agenda’s en andere kantoorartikelen die d’Ieteren vorig jaar als eerste vreemde-eend-in-de-bijt heeft binnengehaald. De Belgische autogroep heeft al eerder laten doorschemeren dat het in de toekomst mogelijk meer van dat soort niet-auto activiteiten wil verwerven.