Laatste nieuws:

DETROIT, 10 oktober 2017 12:11

Analyse: Ford verlegt de koers maar twijfels blijven

De nog 'verse' topman van Ford, Jim Hackett, heeft de bakens uitgezet voor een nieuwe koers. Forse kostenbezuinigingen, veel minder opties om uit te kiezen voor de autokoper, meer investeringen in elektrische auto’s . Maar in de Amerikaanse autowereld klonken al direct na zijn presentatie de eerste kritische geluiden of de voormalige kantoormeubelenboer Hackett wel ver genoeg gaat en vooral of hij wel écht begrijpt wat er de autowereld aan de hand is.

Ondanks alle mooie woorden is de financiële autowereld ronduit ontevreden over Hackett’s lijn. Veel geschreeuw en weinig wol, geeft de kritiek het beste weer. '
Ondanks alle mooie woorden is de financiële autowereld ronduit ontevreden over Hackett’s lijn. Veel geschreeuw en weinig wol, geeft de kritiek het beste weer.
1/1

Hackett verving in juli de opeens aan de kant geschoven Mark Fields als CEO van Ford. Hij werkte daar al korte tijd als directeur van de Mobility Unit, de eenheid die zich met nieuwe mobiliteit bezig houdt, en werd door bestuursvoorzitter Bill Ford uitverkozen voor de toppositie. Ford zou vooral gecharmeerd zijn van de open en makkelijk pratende Hackett die veel weg heeft van de legendarische Alan Mullaly die Ford met succes door de financiële crisis leidde en wist te voorkomen dat het bedrijf net als General Motors en Chrysler failliet ging.

De nieuwe CEO gaf zichzelf vier maanden de tijd om een nieuwe strategische koers uit te stippelen. Donderdag gaf hij zijn eerste presentatie voor de investeerdersgemeenschap in New York. "Wij beginnen met een agressieve ‘push' om fitter te worden. We gaan de criteria voor omzetgroei anders invullen en scherp in de kosten snijden. Ook gaan we de activiteiten opnieuw organiseren om op lange termijn succes te boeken. We zetten ons geld in in die regio's en voor die producten die het grootste groeipotentieel bieden. We versnellen ook het werk aan smart connected auto's inclusief EV's," luidde Hackett's binnenkomers.

Hij vulde dat vervolgens uitgebreid in. Ford gaat minder investeren in kleinere modellen als de Fiesta of de Fusion die zeker de Amerikaanse kopers niet meer wil. De aandacht gaat voortaan vooral uit naar ‘trucks' en naar de overal zo geroemde SUV's. Verder wil Hackett dat alle Fords over een goed jaar ‘connected' zijn met de buitenwereld, een doel dat je bij andere autofabrikanten toch minder als expliciete prioriteit tegenkomt. Een zwaar punt is dat de CEO 14 miljard dollar wil bezuinigen, waarvan 10 miljard op materialen, waarbij hij de ‘automotive' kosten tegen 2022 met 50 procent wil terugbrengen. Om dat te bereiken wordt bijvoorbeeld de Focus binnenkort alleen nog gebouwd in China maar dan alleen voor de Noord-Amerikaanse markt. Pas als nummer vijf noemt Hackett elektrische auto's waarvan hij er de komende vijf jaar 13 nieuwe wil lanceren, een veel lagere ambitie dan bij veel Europese concurrenten.

Opmerkelijk punt vanaf deze kant van de Oceaan: in de perssamenvatting van de plannen is het woord Europa niet te vinden. Hackett heeft het over de Ranger, de EcoSport en de F150 en andere trucks die niet of slechts mondjesmaat in dit werelddeel rondrijden, praat over de Focus voor zijn Noord-Amerikaanse klanten en zegt ook iets over het moderniseren van de fabrieken maar is op geen moment ingegaan op de toch omvangrijke activiteiten in Europa. Je zou haast denken dat Ford naar het voorbeeld van General Motors het liefst van de Europese tak af wil en het nu voorlopig stilte voor de storm is. Europa is immers bepaald geen winstmaker: over het laatste kwartaal leverde het 88 miljoen dollar winst op 7,1 miljard omzet op terwijl de VS goed was voor 2,2 miljard winst op 24,5 miljard omzet. De cijfers laten bovendien zien dat de operationele marge bij Ford Europa niet verder komt dan een magere 1,2 procent terwijl dat in de VS op liefst 9 procent ligt.

Ondanks alle mooie woorden is de financiële autowereld ronduit ontevreden over Hackett's lijn. Veel geschreeuw en weinig wol, geeft de kritiek het beste weer. ‘Hij wil het wiel opnieuw uitvinden. Het had elke traditionele CEO van elk traditionele autobedrijf kunnen zijn. Geen aansprekende plannen, geen visie. Ik denk niet dat hij lang op die plaats zal blijven zitten. Hij moet niet net Mullaly zijn, hij moet beter zijn want vandaag de dag heb je niet alleen te maken met concurrenten als General Motors maar ook Google of Uber. Hij zal de cultuur bij Ford moeten veranderen en we hebben er weinig fiducie in dat hij daar in zal slagen,' verwoordt de Financial Times de kritiek van een aantal auto-analisten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Overheid en bedrijfsleven ontmoeten op MobiliteitsRAI (18-10-2017)
VWE neemt Autodealers.nl over (18-10-2017)
Ondernemer vindt gat in markt door versleten heup (17-10-2017)
Laatste kans! Managementmiddag Auto Prof 2017 (17-10-2017)
Leasebranche én leaserijders positief over Rutte III (13-10-2017)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Bandenverkopen in Europa iets gedaald (19-10-2017)
PSA verkoopt zelf aan zakelijke klanten (19-10-2017)
Mitsubishi mikt op flinke groei met ambitieus toekomstplan (19-10-2017)
BMW wil elektrische Mini bouwen in China (18-10-2017)
Teller op 18 miljoen in oudste fabriek Renault (filmpje) (18-10-2017)
Auto & Lease » RSS
LeasePlan schakelt Richard Hammond (Top Gear) in (filmpje) (16-10-2017)
Populariteit 'youngtimer' als leaseauto neemt toe (11-10-2017)
GfK: private leasemarkt 'nu echt' in hogere versnelling (09-10-2017)
Belgische zakenrijder gelooft niet meer in diesel (05-10-2017)
Leaseregistraties september +11%; Skoda Octavia combi leasetopper (05-10-2017)
Auto & Lifestyle » RSS
40-plusser kiest vaker voor nieuw (28-08-2017)
Oudste autoblad ter wereld komt naar Nederland (25-08-2017)
Skoda Nederland steunt rallyrijder Bernhard ten Brinke (18-08-2017)
Autosport centraal tijdens DAF Museumdagen (16-08-2017)
AM-weekendtip: McLaren tentoonstelling in Louwman Museum (11-08-2017)
Auto & Milieu » RSS
Zembla duikt opnieuw in rubbergranulaat autobanden (16-10-2017)
Minder diesels maar dan wel meer CO2 (16-10-2017)
EV Nieuws: Accu Toshiba troeft automerken af (16-10-2017)
EV Nieuws: Aantal elektrische auto’s in Nederland groeit gestaag (06-10-2017)
Hyundai komt met autodelen EV’s in Amsterdam (05-10-2017)
Auto & Politiek » RSS
Column Clem Dickmann: Omkoopschandaal Pon (21-09-2017)
Nederlandse auteur Peter Teffer komt met boek over 'dieselgate' (20-09-2017)
40 maanden cel voor ‘sjoemelingenieur’ VW (28-08-2017)
Drie jaar cel geëist tegen dieselingenieur VW (21-08-2017)
Duitse autosector heeft het vertrouwen verspeeld. (14-08-2017)
Auto & Reclame » RSS
Nieuwe 2018 kalender Liqui Moly is wederom de blootste (18-10-2017)
Mercedes-Benz meer waard op merkenlijst Interbrand (26-09-2017)
Toyota lanceert eigen 'sport brand' GR (21-09-2017)
Real-time blik op productie bestelde Mercedes-Benz (filmpje) (13-09-2017)
80 procent zoekt en verkoopt occasion via smartphone (28-08-2017)
Auto & Techniek » RSS
Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla (filmpje) (17-10-2017)
Nissan moet 1,2 miljoen auto’s terugroepen (06-10-2017)
Nissan liet auto’s door onbevoegden inspecteren (02-10-2017)
Seat werkt samen met Catalaanse universiteiten (26-09-2017)
Ford toekomstvisie: stuur als accessoire in auto (18-08-2017)
Auto & Technologie » RSS
Column Toralt Deinum: Autonoom rijden (19-10-2017)
Toyota 'Fine-Comfort Ride' concept heeft 1.000 km bereik (19-10-2017)
Honda ontwikkelt robot die inzetbaar is bij rampen (filmpje) (11-10-2017)
Ongeluk door zelfrijdende auto als erger ervaren (10-10-2017)
GM Surus: noodvoertuig op waterstof (filmpje) (10-10-2017)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Tyre24 breidt aanbod uit met auto-onderdelen (10-10-2017)
Mega Tyre opent eigen depot (26-09-2017)
Geevers Auto Parts neemt Autoplaat Drachten over (22-09-2017)
Faillissement van de kleine toeleveranciers aan de auto-industrie (08-09-2017)
Tyres in Stock met nieuwe webshop klaar voor winter (23-08-2017)
Autodealer nieuws » RSS
Peugeot opent kleinste dealer ter wereld (filmpje) (08-09-2017)
Primeur: eigen Audi bekijken in virtual reality (01-09-2017)
Van Mossel groeit door: overname Geba Auto (01-09-2017)
Finalisten 'Autobedrijf van het Jaar' bekend (25-08-2017)
Column Clem Dickmann: Kansel (27-07-2017)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (17-10-2017)
Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius (05-10-2017)
Renault Symbioz: auto én extra kamer in je huis (13-09-2017)
'Nissan Leaf komt verder dan een Tesla' (07-09-2017)
California XXL: VW camper met uitbouw (28-08-2017)
Autoschadeherstel » RSS
ABS en ASN sluiten zich aan bij Bovag (13-10-2017)
Aegon zegt contracten schadeherstellers op (10-10-2017)
Focwa presenteert consumentencampagne (filmpje) (10-10-2017)
Focwa-poetsbedrijven stappen over naar Bovag (09-10-2017)
Gestuurde schadestroom zet druk op kwaliteit (11-09-2017)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
CBS: Meer vrachtautoritten met schonere motoren (19-10-2017)
Transportsector krijgt 30 miljoen voor innovaties in vergroening (19-10-2017)
Bijna helft van bedrijven zweert bij één merk bestelauto (19-10-2017)
Trend bestelauto’s vraagt om flexibiliteit werkplaats (09-10-2017)
Finalisten AUTOBEST-verkiezing 2018 zijn bekend (09-10-2017)
Carrière moves/switches » RSS
Stefan Erkelens weg bij Infiniti (06-10-2017)
Goshi Cheragwandi is nieuwe verkoopdirecteur Nissan NL (05-10-2017)
Britse Ford-dealers zoeken 1.000 technici (04-10-2017)
Nieuwe bestuurders bij LeasePlan (03-10-2017)
Opel vervangt marketingbaas Müller niet (28-09-2017)
Franchise formules automotive » RSS
PartsPoint Group koopt aandelen LeaseProf (21-09-2017)
Garageformule Top-40: Bosch en Vakgarage domineren (19-09-2017)
BMW stapt in werkplaats start-up Caroobi (17-07-2017)
Franse onderhoudsketens werken samen met autodeler (21-06-2017)
GroupAuto breidt uit met drie nieuwe leden (03-01-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
BMW verkoopt 10.000 EV’s in één maand (19-10-2017)
Weer recordjaar voor sportwagenfabrikant Caterham (18-10-2017)
EV-aandeel in autoverkoop China blijft laag (18-10-2017)
September 2017: Europese automarkt in de min (17-10-2017)
Skoda heeft beste maand uit haar geschiedenis (12-10-2017)
Occasions » RSS
Kleine occasions blijven populair (10-10-2017)
Walter Stoof 'DevOp directeur' bij AVN Group (filmpje) (26-09-2017)
Bovag bouwt eigen occasionportal (25-09-2017)
Oudere Britse diesel houdt toch z’n waarde (21-09-2017)
Mercedes-Benz handelt online in tweedehands (12-09-2017)
Overige » RSS
Jubileum AM-eindejaarspecial Oliebollen 2017 (17-10-2017)
Schoonmakers Britse Ferrari-showroom staken (10-10-2017)
Leadmanagement-systeem Automanager gekoppeld aan Marktplaats (05-10-2017)
Tjeerdsma Nieuw-Weerdinge uitverkozen tot Autobedrijf van het Jaar 2017-2018 (04-10-2017)
Driving Business 2017 opent deuren (fotogalerij) (03-10-2017)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Sator en Innovam slaan handen ineen voor ondernemer (11-10-2016)
Werkplaatsinrichting » RSS
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)
Auto Prof Gorinchem 2017 trekt 12.592 bezoekers (10-02-2017)
Formule 1-insider Robert Doornbos speciale gast tijdens Auto Prof managementmiddag (30-01-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1769)...

Ian Robertson, BMW-verkoopdirecteur, in Carros magazine

Ian Robertson, BMW-verkoopdirecteur, in Carros magazine

Poll

De MobiliteitsRAI is een goed initiatief

Geef je mening toon resultaten