Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘The CO2 Emission Challenge’ van PA Consulting Group naar de prestaties van autofabrikanten ten opzichte van de Europese Co? emissierichtlijnen.

Autofabrikanten staan voor een grote uitdaging bij het terugdringen van CO?-emissies nu de deadline van de nieuwe Europese emissierichtlijnen van 2021 snel dichterbij komt. Daarbij lanceren steeds meer landelijke overheden plannen om verbrandingsmotoren helemaal in de ban te doen. In Nederland heeft de Tweede Kamer in 2016 een motie aangenomen die bepaalt dat vanaf 2025 nieuw verkochte auto’s alleen nog emissieloze auto’s mogen zijn. In Noorwegen streeft men ook naar 2025, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk mikken op 2040. Soortgelijke plannen staan in Duitsland en China op de agenda.

De vergelijkende analyse 2017 van PA Consulting Group laat zien dat slechts vier van elf autofabrikanten de Europese CO2 emissiedoelstellingen voor 2021 zullen halen. De overige zeven staan enorme boetes te wachten. De boetes bedragen 95 euro voor elke gram CO2 boven de uitstootgrens en dat vermenigvuldigd met het aantal auto’s die de fabrikant in 2020 verkoopt. De boetebedragen per autofabrikant kunnen zo oplopen tot boven de 1 miljard euro.

Bij de huidige stand van zaken zou VW de grootste boete tegemoet kunnen zien, 1,7 miljard euro, gevolgd door Fiat Chrysler met 1,2 miljard euro. Peugeot Citroën heeft dit jaar de grootste terugval gehad. De autofabrikant was op weg om de EU-doelstellingen te halen, maar afgelopen jaar, na de overname van Opel en Vauxhall, kwam er zand in de motor. De vooruitzichten voor 2021 van Peugeot Citroën zijn hiermee verslechterd. Duitse autofabrikanten, met name VW en BMW, lopen achter in CO2-prestaties voor 2021 en kunnen hogere boetes verwachten. BMW en VW hebben vooral last van de terugloop in hun aanbod van dieselauto’s, terwijl ze daarvoor nog steeds geen goede alternatieven hebben.

Aan de andere kant van de vergelijking zijn ook positieve ontwikkelingen te zien. Volvo, Toyota, Renault-Nissan en Jaguar Land Rover gaan naar verwachting de EU-emissiedoelstellingen halen. Aan de top van de lijst heeft wel een grote verschuiving plaatsgevonden. Volvo is de nieuwe nummer één, na een zevende plek vorig jaar. Die snelle klim is te danken aan de strategie van Volvo om vanaf 2019 geen nieuwe auto’s meer te verkopen met alleen een verbrandingsmotor. Dat leidt tot een enorme verbetering in CO2-prestaties nog voor 2021.

Jaguar Land Rover kleurt voor het eerst niet meer oranje maar groen voor 2021. De autofabrikant ligt op koers voor zijn specifieke doelstelling om grote stappen te zetten in CO2-prestaties in zijn wagenparkportfolio. Toyota blijft op de tweede plaats, maar heeft zijn CO2-prestaties voor 2021 ook aanzienlijk verbeterd.

Wat betreft de landelijke emissieprestaties staat Nederland op een tweede plaats in de EU. Het uitstootniveau in Nederland kwam in 2016 uit op 105,7g CO2/km en 5,9 procent van alle verkochte nieuwe auto’s was elektrisch. Aan kop van de ranglijst staat Noorwegen, met de laagste CO2-uitstoot (94,2g CO2/km) en het grootste aandeel nieuw verkochte plug-in hybrides en elektrische auto’s (29,1%). Daarmee is Noorwegen goed op weg met de plannen om vanaf 2025 de verbrandingsmotor uit te bannen. Het Verenigd Koninkrijk zal het moeilijker hebben om de ambities om vanaf 2040 de verbrandingsmotor uit te bannen te realiseren. De auto-industrie is daar nog erg afhankelijk van conventionele motoren en inmiddels gaat het Verenigd Koninkrijk richting de onderkant in de lijst van Europese landen. De ontwikkeling van alternatieven loopt achter bij andere landen. Het Verenigd Koninkrijk produceert momenteel 2,5 miljoen verbrandingsmotoren per jaar, 15 procent van het Europese totaal, en daarmee is het voor hen lastig om de overstap naar elektrische opties te maken.
Autofabrikanten staan voor een grote uitdaging om de CO2-doelstellingen voor 2021 te halen. Tegelijk is het duidelijk dat bijna alle fabrikanten nu flink investeren in hybride en elektrische voertuigen om de prestaties te verbeteren. Bij sommigen komen deze ontwikkelingen te laat voor de snel naderende deadline van 2021. Aan de andere kant is bij fabrikanten een steeds scherpere focus op nieuwe modellen en strategieën te zien. De nieuwe modellen komen binnenkort beschikbaar op de markt en dat kan de manier waarop we auto’s kopen aanzienlijk veranderen.

Thomas Göttle, head automotive bij PA Consulting Group, zegt: "Autofabrikanten in heel Europa moeten radicaal veranderen als ze de EU CO2 emissierichtlijnen voor 2021 willen halen. Voor veel fabrikanten is het belangrijk om nu te focussen op de ontwikkeling van nieuwe modellen die de consument aanspreken én een bijdrage te leveren aan het halen van de doelstellingen. De auto-industrie staat voor niets minder dan een revolutie en de fabrikanten die de ontwikkelingen niet kunnen bijbenen lopen het risico op miljardenboetes."

Lees hier het volledige rapport ‘The CO2 Emissions Challenge’ van PA Consulting.

 

CO2