6.000 banen op de tocht bij Opel

Bij Opel staan na de overname door PSA zo’n 6.000 banen op de tocht. PSA maakt met 90.000 werknemers 3,15 miljoen auto’s terwijl Opel er met 38.000 man 1,16 miljoen produceert.

6.000 banen op de tocht bij Opel

Dat betekent dat PSA gemiddeld 35 nieuwe auto’s per werknemer komt en Opel niet verder komt dan 30,4 auto’s de man. PSA zal dat verschil na de overname van Opel in ieder geval kleiner willen maken.

De berekening komt van het bekende Duitse Center Automotive Research CAR. CEO Carlos Tavares van PSA heeft dit weekend in een interview in een Duits weekblad hard uitgehaald naar zijn nieuwe aanwinst. Hij vindt dat Opel en haar Britse zusje Vauxhall lang niet efficiënt genoeg zijn en wil met een saneringsplan bereiken dat de nieuwe dochter vanaf 2019 weer zwarte cijfers schrijft.

Overbodig 

Maar daar hangt wel een fors prijskaartje aan, stelt directeur prof. Ferdinand Dudenhöffer van het CAR: "Als Opel/Vauxhall dezelfde arbeidsproductiviteit wil bereiken als PSA, dan heeft het 4.965 werknemers minder nodig. Bovendien zijn veel functies dubbel, zoals bij de ontwikkelingsafdelingen. Alles bij elkaar komt het aantal overbodige mensen daardoor in de buurt van de 6.000." De Duitse auto-expert stelt ook dat Opel in Duitsland het aantal nieuw-verkochte auto’s jaarlijks kunstmatig heeft opgeschroefd door er veel zelf op kenteken te zetten. Dat zou al gebeurd zijn vanaf 2010, met een overschatting van de verkoopcijfers met een derde in dat jaar tot uiteindelijk wel 45 procent. 

6.000 banen op de tocht bij Opel - Automobielmanagement.nl

6.000 banen op de tocht bij Opel

Bij Opel staan na de overname door PSA zo’n 6.000 banen op de tocht. PSA maakt met 90.000 werknemers 3,15 miljoen auto’s terwijl Opel er met 38.000 man 1,16 miljoen produceert.

6.000 banen op de tocht bij Opel

Dat betekent dat PSA gemiddeld 35 nieuwe auto’s per werknemer komt en Opel niet verder komt dan 30,4 auto’s de man. PSA zal dat verschil na de overname van Opel in ieder geval kleiner willen maken.

De berekening komt van het bekende Duitse Center Automotive Research CAR. CEO Carlos Tavares van PSA heeft dit weekend in een interview in een Duits weekblad hard uitgehaald naar zijn nieuwe aanwinst. Hij vindt dat Opel en haar Britse zusje Vauxhall lang niet efficiënt genoeg zijn en wil met een saneringsplan bereiken dat de nieuwe dochter vanaf 2019 weer zwarte cijfers schrijft.

Overbodig 

Maar daar hangt wel een fors prijskaartje aan, stelt directeur prof. Ferdinand Dudenhöffer van het CAR: "Als Opel/Vauxhall dezelfde arbeidsproductiviteit wil bereiken als PSA, dan heeft het 4.965 werknemers minder nodig. Bovendien zijn veel functies dubbel, zoals bij de ontwikkelingsafdelingen. Alles bij elkaar komt het aantal overbodige mensen daardoor in de buurt van de 6.000." De Duitse auto-expert stelt ook dat Opel in Duitsland het aantal nieuw-verkochte auto’s jaarlijks kunstmatig heeft opgeschroefd door er veel zelf op kenteken te zetten. Dat zou al gebeurd zijn vanaf 2010, met een overschatting van de verkoopcijfers met een derde in dat jaar tot uiteindelijk wel 45 procent.