Subaru stelt dat het ‘heeft gefaald bij het volgen van de juiste inspectie procedures’. Net als bij Nissan werden de eindcontroles van nieuwe auto’s bij de Japanse concurrent uitgevoerd door personeel dat daartoe niet bevoegd was. Dat is met name het geval geweest in de voornaamste fabriek van Subaru in Gunma ten noorden van Tokio. "De eindcontrole is erg belangrijk en we erkennen dat we niet aan de eisen hebben voldaan. We volgen al meer dan 30 jaar dezelfde procedure zonder dat we ons ooit hebben gerealiseerd dat die niet voldeed aan de eisen van het ministerie," aldus CEO Yasuyuki Yoshinaga. Subaru denkt dat het 255.000 auto’s terug zal moeten roepen, iets wat bij Nissan al is gebeurd met 1,2 miljoen auto’s in Japan. Honda en Toyota hebben op hun beurt aan het ministerie laten weten dat ze geen onregelmatigheden hebben ontdekt.
Kwaliteitsinspecties
De problemen bij de autofabrikanten vertonen grote parallellen met het schandaal bij Kobe Steel waar ook op grote schaal is gerommeld met kwaliteitsinspecties. Kobe heeft daardoor ook aan autofabrikanten staal geleverd dat niet altijd voldeed aan de gestelde kwalificaties.