May had de autosector uitgenodigd omdat ze wil weten hoe de bedrijven denken over Brexit en de gevolgen die dat kan hebben voor de auto-industrie die aan tienduizenden mensen in haar land werk biedt.

Een aantal grote autofabrikanten heeft de laatste tijd twijfels geuit over de toekomst van hun Britse fabrieken. Vorige week gebeurde dat bijvoorbeeld weer bij Toyota dat een grote fabriek heeft in Burnaston bij Derby en nog één in de buurt van Manchester. "Als er niet snel zekerheid komt, dan investeren we niet langer in die Britse vestigingen," liet de top van Toyota weten. Een speciaal geval is ook nog Opel dat een fabriek voor personenauto’s heeft in Ellesmere Port bij Liverpool en één voor bestelwagens in Luton. De toekomst van die vestigingen kan op het spel komen te staan als de nieuwe eigenaar PSA wil snijden in de productiecapaciteit en het wegens de aanhoudende onzekerheid over Brexit sneller de bijl zou laten vallen in Groot-Brittannië.

May wilde van de autobazen vooral horen hoe ze aankijken tegen de toekomstige handelsrelatie met de rest van Europa. Daarover bestaat op dit moment geen enkele duidelijkheid. Van alle in Britse autofabrieken gebouwde auto’s gaat 80 procent naar het buitenland, voor het overgrote deel Europa, en de autosector vreest dat die vrije handel na Brexit in gevaar komt door tarieven of andere belemmeringen.