Ford deed het beter dan algemeen werd verwacht door het aanhoudende succes van pick-up trucks, SUV’s en ook ‘vans’. Zo werden er aan pick-ups ruim elf procent meer verkocht. Bij General Motors verkocht het belangrijkste merk Chevrolet bijna vier procent minder auto’s dan in oktober 2016. Aan de andere kant konden Buick en GMC just 4,5 procent meer aantikken. Bij Fiat Chrysler Automobiles is de grote daling te wijten aan de 43 procent lagere verkopen aan autoverhuurders, een bewust beleid teneinde de winst per verkochte auto op te voeren. Toch daalden ook de particuliere verkopen van Fiat, Chrysler, Jeep en de andere merken met een goede vier procent.

Kortingen

Auto-analisten als Edmunds.com en Kelley Blue Book signaleren dat er wel meer met kortingen gestrooid wordt dan tot voor kort. Volgens Edmunds boden Amerikaanse dealers afgelopen maand gemiddeld 3.472 dollar korting, bijna weer een nieuw record. De gemiddelde verkoopprijs lag wel wat hoger dan een jaar geleden maar dat komt volgens deze analist doordat grotere en dus duurdere modellen het beter doen dan kleine auto’s.