Opel snijdt al flink in de kosten

Opel heeft sinds de overname door PSA al 17 procent bespaard op de vaste kosten. Dat is onder meer te danken aan gezamenlijke inkoop en lagere kosten voor IT.

Opel snijdt al flink in de kosten

Desalniettemin kwam Opel over die laatste vijf maanden van vorig jaar nog altijd op een verlies van 179 miljoen euro ofwel een operationele marge van -2,5 procent uit.

Dat blijkt uit uitlatingen van CEO Carlos Tavares van PSA tegenover investeerders. Hij heeft eerder gesteld voor Opel te streven naar een positieve marge van 2 procent in 2020 en van 6 procent in 2026. "We weten dat we dit bedrijf om kunnen turnen. We zien de eerste resultaten van het strategische plan PACE. Is het makkelijk? Nee, dat is het zeker niet. Als het makkelijk was geweest, dan had iemand anders het wel gedaan," aldus Tavares. Zijn financiële man Jean-Baptiste de Chatillon voegde daar aan toe dat PSA vorig jaar al 440 miljoen heeft afgeboekt aan herstructureringskosten voor Opel en haar Britse zusje Vauxhall: "Dat toont aan dat we investeren in de transformatie van Opel. Het is een lange weg maar we hebben er alle vertrouwen in."

Tavares blijft er nog steeds op hameren dat de arbeidskosten bij Opel veel hoger zijn dan bij andere PSA fabrieken. "Als ik tegen een vakbondsleider zeg dat de fabriekskosten twee keer zo hoog zijn als bij onze Franse fabrieken, is dat dan makkelijk uit te leggen? Nee. Maar is het reëel? Ja. Wat kan ik er aan doen? Het verschil kleiner maken."

Opel snijdt al flink in de kosten - Automobielmanagement.nl

Opel snijdt al flink in de kosten

Opel heeft sinds de overname door PSA al 17 procent bespaard op de vaste kosten. Dat is onder meer te danken aan gezamenlijke inkoop en lagere kosten voor IT.

Opel snijdt al flink in de kosten

Desalniettemin kwam Opel over die laatste vijf maanden van vorig jaar nog altijd op een verlies van 179 miljoen euro ofwel een operationele marge van -2,5 procent uit.

Dat blijkt uit uitlatingen van CEO Carlos Tavares van PSA tegenover investeerders. Hij heeft eerder gesteld voor Opel te streven naar een positieve marge van 2 procent in 2020 en van 6 procent in 2026. "We weten dat we dit bedrijf om kunnen turnen. We zien de eerste resultaten van het strategische plan PACE. Is het makkelijk? Nee, dat is het zeker niet. Als het makkelijk was geweest, dan had iemand anders het wel gedaan," aldus Tavares. Zijn financiële man Jean-Baptiste de Chatillon voegde daar aan toe dat PSA vorig jaar al 440 miljoen heeft afgeboekt aan herstructureringskosten voor Opel en haar Britse zusje Vauxhall: "Dat toont aan dat we investeren in de transformatie van Opel. Het is een lange weg maar we hebben er alle vertrouwen in."

Tavares blijft er nog steeds op hameren dat de arbeidskosten bij Opel veel hoger zijn dan bij andere PSA fabrieken. "Als ik tegen een vakbondsleider zeg dat de fabriekskosten twee keer zo hoog zijn als bij onze Franse fabrieken, is dat dan makkelijk uit te leggen? Nee. Maar is het reëel? Ja. Wat kan ik er aan doen? Het verschil kleiner maken."