Musk steunt plan autoheffing Trump

Tesla-baas Elon Musk staat achter de plannen van president Donald Trump om ook de invoer van buitenlandse auto’s met een heffing te treffen.

Musk steunt plan autoheffing Trump

Musk gaat het daarbij niet zozeer om Europa maar nadrukkelijk om China. "Bent u van mening dat de VS en China gelijke en eerlijke regels voor auto’s zouden moeten hebben?," tweet Musk in reactie op een eerder Twitterbericht van de president.

De topman van Tesla is al tijden gefrustreerd dat het bijzonder moeilijk is in China een eigen autofabriek op te zetten. Hij onderhandelt met de regering van Shanghai om daar auto’s te assembleren maar loopt daarbij steeds weer op tegen de verplichting dat buitenlandse autofabrikanten in een joint-venture moeten samenwerken met een Chinese collega, iets wat Musk niet wenst. ‘’Op Amerikaanse auto’s wordt in China een heffing van 25 procent gelegd terwijl we hier in de VS maar 2,5 procent rekenen. Ik ben over het algemeen tegen invoerheffingen maar de daar heersende regels maken het wel moeilijk. Het is alsof je op de Olympische Spelen rent met loodschoenen aan,” roept hij. Musk stelt dat het ideaal zou zijn als beide landen bescheiden heffingen zouden hanteren. "Meer niet. Ik hoop dat dat niet al te buitensporig klinkt."

Musk steunt plan autoheffing Trump - Automobielmanagement.nl

Musk steunt plan autoheffing Trump

Tesla-baas Elon Musk staat achter de plannen van president Donald Trump om ook de invoer van buitenlandse auto’s met een heffing te treffen.

Musk steunt plan autoheffing Trump

Musk gaat het daarbij niet zozeer om Europa maar nadrukkelijk om China. "Bent u van mening dat de VS en China gelijke en eerlijke regels voor auto’s zouden moeten hebben?," tweet Musk in reactie op een eerder Twitterbericht van de president.

De topman van Tesla is al tijden gefrustreerd dat het bijzonder moeilijk is in China een eigen autofabriek op te zetten. Hij onderhandelt met de regering van Shanghai om daar auto’s te assembleren maar loopt daarbij steeds weer op tegen de verplichting dat buitenlandse autofabrikanten in een joint-venture moeten samenwerken met een Chinese collega, iets wat Musk niet wenst. ‘’Op Amerikaanse auto’s wordt in China een heffing van 25 procent gelegd terwijl we hier in de VS maar 2,5 procent rekenen. Ik ben over het algemeen tegen invoerheffingen maar de daar heersende regels maken het wel moeilijk. Het is alsof je op de Olympische Spelen rent met loodschoenen aan,” roept hij. Musk stelt dat het ideaal zou zijn als beide landen bescheiden heffingen zouden hanteren. "Meer niet. Ik hoop dat dat niet al te buitensporig klinkt."