Mercedes-Benz verkozen tot meest waardevolle automerk

Mercedes-Benz is vorig jaar het meest waardevolle automerk ter wereld geworden. Merkenspecialist Brand Finance berekent de ‘brand value’ van Mercedes-Benz op 43,9 miljard dollar.

Mercedes-Benz verkozen tot meest waardevolle automerk

En daarmee is het Duitse merk bijna een kwart meer waard dan een jaar eerder en heeft daarmee Toyota en BMW ingehaald. De toename is volgens Brand Finance vooral te danken aan het feit dat Mercedes-Benz meer auto’s heeft verkocht en ook betere resultaten heeft neergezet dan in 2016.

Het verschil met de nummer twee is miniem, want Toyota is op die positie 43,7 miljard dollar waard. BMW is derde met 41,6 miljard dollar. Toyota is op deze lijst zes procent minder waard geworden door de problemen in China waar de autorijders de voorkeur geven aan meer aansprekende merken als Mercedes-Benz. BMW is aan de andere kant juist zes procent meer waard dan een jaar eerder waarbij onder meer de grote nadruk op elektrische auto’s een rol speelt.

Op ruime afstand op een vierde plaats staat Volkswagen. Dat zag de merkwaarde na 2016 als jaar waarin dieselgate centraal stond met 35 procent toenemen naar 33,7 miljard dollar, nog altijd acht miljard minder dan wat BMW waard is. De volgende twee plaatsen zijn voor Honda en Nissan gevolgd door Porsche dat met een toename van 54 procent één van de sterkste stijgers is. Wat dat betreft wordt Porsche echter ruimschoots verslagen door Tesla waarvan de merkwaarde ruim verdubbelde naar 5,7 miljard dollar. Tesla schoof daarmee op van de 30e plaats in 2016 naar de 19e plaats vorig jaar.

Mercedes-Benz verkozen tot meest waardevolle automerk - Automobielmanagement.nl

Mercedes-Benz verkozen tot meest waardevolle automerk

Mercedes-Benz is vorig jaar het meest waardevolle automerk ter wereld geworden. Merkenspecialist Brand Finance berekent de ‘brand value’ van Mercedes-Benz op 43,9 miljard dollar.

Mercedes-Benz verkozen tot meest waardevolle automerk

En daarmee is het Duitse merk bijna een kwart meer waard dan een jaar eerder en heeft daarmee Toyota en BMW ingehaald. De toename is volgens Brand Finance vooral te danken aan het feit dat Mercedes-Benz meer auto’s heeft verkocht en ook betere resultaten heeft neergezet dan in 2016.

Het verschil met de nummer twee is miniem, want Toyota is op die positie 43,7 miljard dollar waard. BMW is derde met 41,6 miljard dollar. Toyota is op deze lijst zes procent minder waard geworden door de problemen in China waar de autorijders de voorkeur geven aan meer aansprekende merken als Mercedes-Benz. BMW is aan de andere kant juist zes procent meer waard dan een jaar eerder waarbij onder meer de grote nadruk op elektrische auto’s een rol speelt.

Op ruime afstand op een vierde plaats staat Volkswagen. Dat zag de merkwaarde na 2016 als jaar waarin dieselgate centraal stond met 35 procent toenemen naar 33,7 miljard dollar, nog altijd acht miljard minder dan wat BMW waard is. De volgende twee plaatsen zijn voor Honda en Nissan gevolgd door Porsche dat met een toename van 54 procent één van de sterkste stijgers is. Wat dat betreft wordt Porsche echter ruimschoots verslagen door Tesla waarvan de merkwaarde ruim verdubbelde naar 5,7 miljard dollar. Tesla schoof daarmee op van de 30e plaats in 2016 naar de 19e plaats vorig jaar.