China heft barrières buitenlandse autobedrijven op

Fabrikanten van elektrische en plug-in personenauto’s krijgen dit jaar al veel meer vrijheid op de Chinese markt.

Chinese automarkt weer eens in de plus

De regering in Beijing heeft aangekondigd dat de eis dat buitenlandse bedrijven altijd moeten samenwerken met een collega uit China zelf wordt ingetrokken. In 2020 gebeurt dat ook voor fabrikanten van vrachtwagens en bussen terwijl de bouwers van personenauto’s in 2022 zelfstandig op de Chinese markt mogen opereren.

In China geldt al sinds 1994 dat een buitenlandse autofabrikant hooguit 50 procent mag bezitten van een verplichte joint-venture met een Chinees bedrijf. Die eis wordt nu gefaseerd afgeschaft waarmee China toegeeft aan de kritiek dat haar autobedrijven wel op eigen houtje in het buitenland actief kunnen worden maar omgekeerd buitenlandse bedrijven in China niet. Die oneerlijke concurrentie speelt een belangrijke rol in de handelsoorlog die president Donald Trump vooral met China heeft ontketend. Ook CEO Elon Musk van Tesla roept regelmatig dat het hem onmogelijk wordt gemaakt zelf Tesla’s te bouwen in China. Musk heeft tot nu toe nog geen commentaar gegeven op het feit dat Beijing het licht voor hem nu in feite op groen heeft gezet.

Een aantal analisten gaat er overigens van uit dat veel grote fabrikanten als de Volkswagen Groep, General Motors of Ford de bestaande joint-venture met Chinese collega’s voorlopig helemaal niet op zullen geven omdat die bedrijven hen juist veel informatie over de nationale automarkt in China kunnen geven en ook vaak beter toegang hebben tot de netwerken van verkooppunten.

China heft barrières buitenlandse autobedrijven op - Automobielmanagement.nl

China heft barrières buitenlandse autobedrijven op

Fabrikanten van elektrische en plug-in personenauto’s krijgen dit jaar al veel meer vrijheid op de Chinese markt.

Chinese automarkt weer eens in de plus

De regering in Beijing heeft aangekondigd dat de eis dat buitenlandse bedrijven altijd moeten samenwerken met een collega uit China zelf wordt ingetrokken. In 2020 gebeurt dat ook voor fabrikanten van vrachtwagens en bussen terwijl de bouwers van personenauto’s in 2022 zelfstandig op de Chinese markt mogen opereren.

In China geldt al sinds 1994 dat een buitenlandse autofabrikant hooguit 50 procent mag bezitten van een verplichte joint-venture met een Chinees bedrijf. Die eis wordt nu gefaseerd afgeschaft waarmee China toegeeft aan de kritiek dat haar autobedrijven wel op eigen houtje in het buitenland actief kunnen worden maar omgekeerd buitenlandse bedrijven in China niet. Die oneerlijke concurrentie speelt een belangrijke rol in de handelsoorlog die president Donald Trump vooral met China heeft ontketend. Ook CEO Elon Musk van Tesla roept regelmatig dat het hem onmogelijk wordt gemaakt zelf Tesla’s te bouwen in China. Musk heeft tot nu toe nog geen commentaar gegeven op het feit dat Beijing het licht voor hem nu in feite op groen heeft gezet.

Een aantal analisten gaat er overigens van uit dat veel grote fabrikanten als de Volkswagen Groep, General Motors of Ford de bestaande joint-venture met Chinese collega’s voorlopig helemaal niet op zullen geven omdat die bedrijven hen juist veel informatie over de nationale automarkt in China kunnen geven en ook vaak beter toegang hebben tot de netwerken van verkooppunten.