Zuid-Afrika wil autofabrieken binnenslepen

Zuid-Afrika probeert autobedrijven waaronder Toyota, Ford en BMW over te halen om er nieuwe grote fabrieken te vestigen. De regering in Kaapstad schermt daarbij met grote belastingvoordelen die voldoende zouden zijn om de kosten voor het verschepen van de auto’s naar Europa ruimschoots te compenseren.

Zuid-Afrika wil autofabrieken binnenslepen

De auto-industrie is momenteel goed voor 7 procent van de Zuid-Afrikaanse economie. Mede dankzij een steunprogramma is het ook één van de weinige succesverhalen in dat land. Veel grote merken hebben er de laatste jaren een fabriek gebouwd, zoals BMW in Rosslyn bij Pretoria waar de X3 wordt gebouwd en het Chinese BAIC dat een fabriek in aanbouw heeft in Port Elizabeth. Ook Volkswagen en Nissan beschikken al over grote productievestigingen in Zuid-Afrika.

Het steunprogramma loopt in 2020 af maar de regering wil het voor minstens 15 jaar verlengen en dan ook verder verruimen. Kaapstad wil de nationale productie graag opvoeren van de huidige 600.000 eenheden tot minstens 1,5 miljoen auto’s per jaar. Volgens de landelijke organisatie voor de autosector Naamsa zal de overheid daarvoor met veel meer geld over de brug moeten komen, vooral om de grote afstand tot de belangrijkste markten vrijwel letterlijk te overbruggen.

Zuid-Afrika wil autofabrieken binnenslepen - Automobielmanagement.nl

Zuid-Afrika wil autofabrieken binnenslepen

Zuid-Afrika probeert autobedrijven waaronder Toyota, Ford en BMW over te halen om er nieuwe grote fabrieken te vestigen. De regering in Kaapstad schermt daarbij met grote belastingvoordelen die voldoende zouden zijn om de kosten voor het verschepen van de auto’s naar Europa ruimschoots te compenseren.

Zuid-Afrika wil autofabrieken binnenslepen

De auto-industrie is momenteel goed voor 7 procent van de Zuid-Afrikaanse economie. Mede dankzij een steunprogramma is het ook één van de weinige succesverhalen in dat land. Veel grote merken hebben er de laatste jaren een fabriek gebouwd, zoals BMW in Rosslyn bij Pretoria waar de X3 wordt gebouwd en het Chinese BAIC dat een fabriek in aanbouw heeft in Port Elizabeth. Ook Volkswagen en Nissan beschikken al over grote productievestigingen in Zuid-Afrika.

Het steunprogramma loopt in 2020 af maar de regering wil het voor minstens 15 jaar verlengen en dan ook verder verruimen. Kaapstad wil de nationale productie graag opvoeren van de huidige 600.000 eenheden tot minstens 1,5 miljoen auto’s per jaar. Volgens de landelijke organisatie voor de autosector Naamsa zal de overheid daarvoor met veel meer geld over de brug moeten komen, vooral om de grote afstand tot de belangrijkste markten vrijwel letterlijk te overbruggen.